Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Hej ni som använder DIA-film. Jag har kört ett par rullar nu efter långt uppehåll med Dia-film och upptäkte att de bilder som jag underExponera ett halvt till ett steg blev bättre än de jag exponera efter mätaren. Kommer ihåg att jag läste i någon bok att DIA blev bäst i kontrast och färg om man underexponerar något. Hur gör ni? Hur exponerar ni?

Om jag inte har helt fel för mig så ska dia exponeras efter högdagrarna, eftersom den lätt bränner ut de ljusa partierna. Det är nog därför du får bättre resultat om du underexponerar, om du mätt ljuset med genomsnittlig mätmetod.
Tvärt om på negativ film, exponeras efter lågdagrarna.
Rätta mig om jag har fel.

Om jag inte har helt fel för mig så ska dia exponeras efter högdagrarna, eftersom den lätt bränner ut de ljusa partierna. Det är nog därför du får bättre resultat om du underexponerar, om du mätt ljuset med genomsnittlig mätmetod.
Tvärt om på negativ film, exponeras efter lågdagrarna.
Rätta mig om jag har fel.

Nix, du har helt rätt. En gammal tumregel som var enkel att hålla sig till och gav ett riktigt bra resultat.

E-6 framkallning

När vi ändå är inne på diafilm, var framkallar man dom nuförtiden? Har RP Fotolab lagt ned? Hittar inte någon hemsida där längre. Tacksam för tips!

Mvh Berit

När vi ändå är inne på diafilm, var framkallar man dom nuförtiden? Har RP Fotolab lagt ned? Hittar inte någon hemsida där längre. Tacksam för tips!

Mvh Berit

"enbrabild.se" Rolf Berntzen här på FS har ett labb och framkallar DIA.
"Proffskopia" i Jönköping framkallar DIA, de har inget om det på hemsidan men ringer man fixar de det. Har kollat in deras maskin.
"Scandinavienphoto" har fortfaranade fotopåsar för DIA tror jag.
Det var några som finns, kan rekomendera "enbrabild" har testat med bra resultat.
MVH David.

E6 framallning

Tack för alla tips om E6 framkallning! Här är ett till tips. RP fotolab i Göteborg har gått i graven men har återuppstått och heter numera Sandeng.

Okej , jag sticker in här med en fråga, jag har fått prislistor från enbrabild.se, men jag fattar dem inte, kanske för att jag är dum i huvedet eller liknande, men vad kostar det med frakt,framkallning och dia montering ungefär hoss enbrabild.se?

Okej , jag sticker in här med en fråga, jag har fått prislistor från enbrabild.se, men jag fattar dem inte, kanske för att jag är dum i huvedet eller liknande, men vad kostar det med frakt,framkallning och dia montering ungefär hoss enbrabild.se?

Jag betala 60 eller 65kr för en 120rulle och då skicka han den hem till mig för det priset i negativfickor och i ett bra kuvert. Jag monterar DIA-bilderna själv i ramar. Maila och fråga om du är osäker på vad som menas.

Jag betala 60 eller 65kr för en 120rulle och då skicka han den hem till mig för det priset i negativfickor och i ett bra kuvert. Jag monterar DIA-bilderna själv i ramar. Maila och fråga om du är osäker på vad som menas.

Hej alla!
För att det inte skall råda några oklarheter så vill jag ta mig friheten att svara:
- En svartvit -S/V- filmframkallning kostar 55:- inkl.moms och returfrakt.
- En dia-E-6 eller färgneg-C-41 filmframkallning kostar 60:- inkl.moms och returfrakt.
Detta gäller för småbild 135 och 120-film.Kontakta mig gärna.

Mvh
Rolf

Kör en till utstickare,

har idag köpt in 6 st hållare för diabilder (2st 40 bilders rader i 1 hållare) samt 60 diaramar för 65kr.

sen kom då frågan upp i huvedet, hur monterar man diabilder?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar