Annons

Dia från en digital fil?

Produkter
(logga in för att koppla)

dreamhours

Ny medlem
Hej, nu är kanske frågan dum, jag är på intet sätt någon erfaren fotograf, men jag frågar ändå. Kan man skapa diafilm för projektorer från en digital fil, och vilken upplösning bör denna fil vara i för att det, om det nu är möjligt, ska se bra ut?

Ja det kan man. Men jag är iövrigt inte insatt i frågan. Kanske ska vi flytta din fråga till ett annat forum. Det finns säkert andra som bättre kan svara på den frågan.

Terje

Jag har flyttat tråden. Rekommenderar för övrigt en sökning, ämnet har varit uppe ett flertal gånger.

Det går även om det har sina nackdelar. Jag föreslår att du som bor i Lund kontaktar ett labb i Malmö som jag vill minnas heter Dia-någonting och som ligger i bottenplan på ett hyreshus på Möllevången. Minns tyvärr inte mer exakt. Dom kan nog hjälpa dig.

Kom ihåg att ett åtminstone godkänt resultat förutsätter ett utmärkt digitalt original, scannat av ett proffs alternativt exponerat med en högkvalitativ kamera. Dessutom kostar det en slant.

Det finns en gammal prislista på www.diateknik.com. Tyvärr har jag inte möjlighet att ladda ner och läsa PDF-filer där jag befinner mig nu men där bör du finna ett riktmärke och i bästa fall ytterligare info.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar