Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dia från 92?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil.Trens

Medlem
har fått några rullar diafilm i samband med att jag renovera en hyresgästs lägenhet. var några rullar agfachrome, fujicrhome samt agfapan svart/vit. allt var 120film.
vet inte hur dom hade förvarats, det enda jag vet att dom låg i en kyl som vid tillfället inte var inkopplad.

han påstod själv att han så sent som förra året hade använt några rullar med bra resultat.

så frågan är, går dom fortfarande att använda?

har fått några rullar diafilm i samband med att jag renovera en hyresgästs lägenhet. var några rullar agfachrome, fujicrhome samt agfapan svart/vit. allt var 120film.
vet inte hur dom hade förvarats, det enda jag vet att dom låg i en kyl som vid tillfället inte var inkopplad.
han påstod själv att han så sent som förra året hade använt några rullar med bra resultat.
så frågan är, går dom fortfarande att använda?

Hej Emil!
All film oberoedne om det är s/v eller färg/dia förändrar sig med åren om man inte har dom i frys eller kyl.För att enkelt uttryckt stoppa detta så skall man som du redan säkert vet låtta filmen ligga i kyla och då helst i frys.Det går att ha den i kylskåp men nackdelen där är att man normalt öppnar detta fler gånger än en frys.
Så frågan är hur länge har detta kylskåp varit avstängt? Annars är mitt råd använd filmen men räkna kanske inte att du får ett topp resultat.Själv har ja get så att jag kan frysa ned min film och tar fram den dagen innan jag skall använda den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar