Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Depth of field

Produkter
(logga in för att koppla)

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag har lite funderingar kring detta, har lite frågor. Det är litegrann för att försöka klura ut själv vad jag tror.

(Exemplet rör sig om 50mm/1:5,6 så har jag 7m till det jag tar fokus på (O), i det exemplet hamnar det på 5m(D) till 13m(F), DoF är då 8m.)

En liten enkel skiss.

Kamera->>-------------D<------<O>----->F----------

1. Om jag skulle ställa in fokus perfekt på det som jag då siktar på, som är 7m från kameran, så blir det acceptabel skärpa mellan D och F på skissen?

2. När jag trycker på DoF knappen på kameran så är det området mellan D och F som visas?

3. Är det på O som kamerans autofokus ställer in sig på, eller nöjer den med sig att föremålet(O) hamnar inom D och F?

4. Är det rimligt att själv kunna ställa in skärpan så att jag hamnar nästintill exakt på O?

1. Ja, det är tanken. Saken är att du själv får definiera vad som är acceptabel skärpa och därför flyttas D och F närmare O ju högre krav du har på skärpan. Jag misstänker att du räknar på detta i ett program, app eller på en hemsida? Då har du kanske ett värde som heter CoC, Circle of Confusion, det är ett värde som avgör vad som är acceptabel skärpa och var skärpan övergår i oskärpa.

2. DoF-knapppen tycker jag är näst intill värdelös. Sökaren i en digitalkamera är inte bra på att visa det.

3. Den nöjer sig med att det hamnar inom D - F, men som i 1. har kamerans AF-system en mycket mindre CoC än dina krav så avståndet D-F som fokus kan hamna inom är kortare än vad som är betydelsefullt i en färdig bild.

4. Nja. I sökaren har du väldigt liten möjlighet om du använder originalmattskivan och något bättre möjlighet om du anävnder en speciell för MF. Om du har ett ljusstarkt objektiv och fokuserar fullt öppet så är ju D-F kortare än det blir när bilden sedan tas på f/5,6 så då kan man ställa in O mycket mer noggrant.

2. Ja det är det. Bländaren ändras från max till det du faktiskt ställt in den på. I normalfallet är bländaren alltid öppen till max innan du faktiskt knäpper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar