Annons

Den första fotografen

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Jag fortsätter att välja utifrån hur jag själv tycker att det fotografiska samtalet skall föras.

Det är dags att titta på en fotograf snarare än ett fotografi. Därför har jag valt Alexander Bergströms galleri. Utav många orsaker, men delvis för att han är porträtterad i senaste numret av Kamera & Bild. Dels för att fotograferar i genre som ofta är hårt kritiserad och som många har åsikter om.

Här hittar ni början på hans galleri.

Jag återkommer senare med reflektioner över dessa bilder.

/Maverick
 
Bra initiativ! Lite spännande också eftersom det är en fotograf som inte är rädd för att irritera folk. Jag har hälsat på i hans album och både risat, rosat och gjort bort mig...

Ska fundera ett tag och sedan återkomma. Kanske Alexander borde varskos om att han står i centrum i den här tråden?
 
Tycker fotografen anknyter till en klassisk tradition som började redan på 1920-talet med bl.a Man Ray och sedan fortsatt med mängder av fotografer genom åren. Arrangerade nakenporträtt utan sexism eller pornografi. En del av bilderna ger mig samma känslor som dessa tidigare bilder jag sett. Kanske är det ibland en intetsägande, stilistisk och formmässig nakenhet? I alla fall väcker bilderna frågor, och det gillar jag. Vissa av Alexanders bilder ger dock tankar åt olika håll, och vad jag tänker spelar nog inte så stor roll i smmanhanget. Bra att jag får tankar. Men ska man säga något är det tankar om utsatthet, vekhet, främlingskap, rädsla, tomhet, trötthet, ibland stolthet och ömhet.

Jag skulle tro att många har svårt för såna här bilder, då de både innehåller nakenhet (vilket man kan ha vissa tabun för) och inte har några lätttolkade/lättsmälta budskap, ej heller titlar som ger betraktaren för mycket styrning. Majoritéten tror jag vill få det lite lättare och slippa fundera så mycket. För min egen del brukar jag ofta gå förbi såna här bilder. Inte för att jag tycker de är ointressanta eller dåliga, eller för att de ställer frågor som som bara jag själv kan finna svaren på, utan förmodligen för att jag kanske sett (alldeles för) många liknande bilder (både målade och fotograferade)? Och för att jag inte direkt är något stort fan av arrangerade bilder. Jag tilltalas nog mera av den fotografi som hämtar sitt stoff ur icke arrangerade situationer och händelser/miljöer. Det är där jag tycker fotografin har sin största styrka och kraft och blir som mest intressant som fotografisk bild.
 
Senast ändrad:
Hej allihopa!

Det är första gången jag deltar i detta forum så jag vet inte ens vart denna text kommer att hamna eller om det är här jag ens Ska svara på någon slags kritik eller om jag ens tillför någonting i diskussionen.

Men nu testar jag så får jag se om det blir rätt eller inte helt enkelt.
:D

Jag ville nog mest bara säga att jag har väldigt svårt för att tala om mina bilder på den nivå eller på det sätt som så många här på FS verkar ha bra mycket lättare för.
Dels för att det inte alltid intresserar mig men också för att det står utanför min vidd.

Sen vill jag säga att långt ifrån alla av mina bilder är arrangerade.
Det är inte ögonblicksbilder, inte helt... men långt ifrån så arrangerade som de ibland kan se ut.
Jag kan knappt ens minnas sist jag plåtade någon utan att det fullständigt improviserades ihop mer eller mindre. Med bara en grundidé som utgångspunkt.

Och skulle de vara arrangerade, så söker jag konstant ögonblicket i det arrangerade... då det Händer!

Ska bli kul att se om det blir någon respons på denna tråd, då jag vet att jag gett väldigt spridda intryck.

Mvh,
Alexander
 
Tycker fotografen anknyter till en klassisk tradition som började redan på 1920-talet med bl.a Man Ray och sedan fortsatt med mängder av fotografer genom åren...

Jag instämmer i detta inlägg, det stämmer rätt väl med vad jag själv tyckt inför dessa bilder. De är välgjorda, och tydligen har de uppfattats som provocerande. Men det är ju inte svårt att provocera med bilder på den nakna människokroppen. Nakenhet utnyttjas ofta avsiktligt för att provocera.

Under tidigare århundraden avbildades oftast en idealiserad nakenhet, människokroppens skönhet, sådan den uppfattades av samtiden. Denna idealiserade nakenhet utmanar oss inte. T ex Venus från Milo, eller en skulptur av en naken nymf utförd av Sergel, provocerar bara den som har mycket konservativa religiösa föreställningar. Något av samma slags bildidé kommer väl nuförtiden till uttryck i den konstform vi kallar fine art nude.

Den typiska nutida nakenbilden är annars antingen utstuderat glamorös (för att sex säljer) eller osmikad, så som de bilder tråden handlar om; uppvisande nakenheten som ett slags enkelt faktum, och kanske inte så väldigt arrangerad som Nils hävdar. Denna typ av bild provocerar många, både positivt och negativt. Själv tror jag att det beror på att detta slag av nakenhet uppfattar vi oftast som väldigt privat. Vi kan acceptera den bland vänner/kompisar i bastun t ex. Men att se den utställd offentligt utmanar mer.

Det är uppenbart att det inte är så svårt att hitta folk som poserar nakna för bilder avsedda för publicering. Till herrtidningarna får jag det intrycket att flickorna köar. Jag tänker också på Bill Masters, medförfattare till den epokgörande boken om människans sexuella gensvar. När han startade sitt projekt trodde han att det skulle bli jättesvårt att hitta människor han kunde använda i sin forskning. För han ville ju studera dem i verkliga, sexuella situationer. Men när han läckt ut på universitetet att han behövde villiga försökspersoner så fick han massor av intresserade.

Så min reflexion är att nakenhet associerad till sex inte är så kontroversiellt i dag, men däremot fortfarande nakenhet som uttryck för det strängt privata.

De bilder vi diskuterar är därför för mig inte i första hand intressanta för att de avbildar den nakna människokroppen rätt upp och ned. Jag instämmer med Nils, jag har sett det förut. För mig ligger deras laddning i att de utmanar gränserna för vad som är privat. Häri ligger uppenbarligen en spänning som framlockar intresse och många olika slags känslor.

Men detta är inte de bilder som just jag dras till. Sanningen att säga så tycker jag inte att nakenheten är så bildmässigt intressant. Jag förstår värdet för en konstnär av att studera den nakna kroppen, det måste vara en konstruktiv och utvecklande utmaning att avbilda den. Men som betraktare av resultatet tråkas jag ut i längden.

Vad jag däremot inte tröttnar på är fina porträtt. För mig är människans ansikte det som är särklassigt mest intressanta att titta på, och ett vackert ansikte har outtömliga skönhetsvärden. Det kan vara en gammal människa som bär ett livs erfarenheter ristat i sitt ansikte, det kan vara en ung fotomodell som strålar av charm, det kan vara ett litet barn, totalt okonstlat och mitt uppe i sitt nu.

PS. Här på ön sökte polisen för någon vecka sedan efter en man som åstadkommit allmän förargelse genom att ”strika” (kuta naken) genom en av parkerna i stan. Ska man skratta eller stöna?
 
Ska bli intressant att ta del av vad någon kvinnlig fotograf känner inför galleriet. Förstår fortfarande inte vad som driver en kreatör att lägga en naken kvinna i en trappa stirrande in i kameran.
 
Jag gillar Alexanders bildspråk.
Har kollat igenom albumet, det finns ett par bilder som jag inte tycker passar in, dom där ljuset inte tillför bilden nåt...eller man kanske ska säja, där ljuset gör att bilden känns klinisk.
Har inga problem med nakenheten, vissa plåtar hästar andra nakna människor, för mej handlar det om mer än bara motivet.
JAg gillar den dova tonen i många av bilderna o tilltalas av vemodet i vissa oxå...
 
Ska bli intressant att ta del av vad någon kvinnlig fotograf känner inför galleriet. Förstår fortfarande inte vad som driver en kreatör att lägga en naken kvinna i en trappa stirrande in i kameran.

Det förstår väl ingen varför intressant, en naken kvinna i en trappa stirrande in i kameran, rena fjantet!
Stackars modell, det måste ha varit kallt!
 
Nu är det väl dags att jag lämnar en kommentar också. Det var jag trots allt jag som valde ut honom.

Jag tycker hans bilder är intressanta av en mängd olika orsaker. Det är naket, vilket intresserar mig på en hälsosam nivå sådär i allmänhet. Men det är inte några porrbilder vi ser, inte heller glamour eller klassisk fine art. Det är något annat och jag har svårt att sätta etikett på det. Det är liksom eget. Måhända är jag inte särskilt bevandrad i konsthistorien men jag har ytterst svårt att se att det här skulle komma ur något slags historiskt arv eller tradition.

Ljusmässigt finns det kanske likheter med vissa tidsepokers måleri men det är allt jag kan se ur ett historiskt perspektiv. Det närmaste jag kommer till att kunna jämföra är Saudek, tror jag han heter.

Just den här avsaknaden av att det är porr, glamour eller fine art är det som fascinerar mig väldigt mycket med dessa bilder. Det är nästan dokumentärt men ändå inte.

Känslomässigt slängs jag mellan nyfikenhet, förundran, obehag och en rad andra tillstånd. Det är lite Twin Peaks över det hela. Jag vet inte riktigt vad det är jag ser, är det verklighet eller är det dröm?

Alexander har lyckat med något rätt få lyckas med, att hitta en egen stil som folk känner igen. Det finnas många duktiga fotografer i det här landet som inte har en egen stil. Som om de laddade upp här på FS inte skulle bli igenkända utifrån bilden. De flesta av Alexanders bilder kan jag känna igen när jag ser dem. Delvis för att få har lyckats kopiera honom naturligtvis.

Jag tycker också att Alexander lyckas med något som väldigt få lyckas med i nakenfotografi. Nämligen att ta sig förbi könets dragningskraft. Inte i alla bilder kanske men väldigt många och som sagt mer än de flesta andra fotografer. När jag ser hans bilder så är det inte på könet jag fastnar, ofta kan det vara modellens blick, miljön eller bara stämningen i bilden. Könet finns där naturligtvis men det är inte bildens självklara punctum som i de flesta andra nakenbilder.

En annan anledning till att jag valde Alexander är den problematik som nakenfotografi ställer oss inför. Det är ofrånkomligt att vårt eget förhållningssätt till nakenhet lyser igenom på ett sätt som inte återfinns i någon annan genre där vi kommenterar. Problemet uppstår i båda riktningar. Vi hittar dem som hyllar allt som är naket och vi hittar dem som dissar allt som är naket. En del safe:ar och tycker att all klassisk fine art är okej medan mer konceptionell fotografi eller glamour dissas.

Så vi har uppenbarligen en del mentala spärrar som hindrar oss på olika sätt att bedöma dessa bilder. På liknande sätt som "riktig" dokumentär fotografi är svartvit och visar lidande människor från underklassen. Men för att göra det lite konstruktivt, hur kan vi arbeta med vårt betraktande för att ta oss förbi de hinder som vi möter i vissa bildgenres? Så att vi kan ta oss förbi den spontana magkänslan av förhärligande eller avståndstagandet.

Så dessa bilder tillsammans med intervjun i K&B ger exempel på dels hur fotografen förhåller sig till sina bilder och hur vi som betraktare förhåller oss till en komplicerad genre.

Mvh
Maverick
 
Det här är väl ungefär varför jag önskar att det fanns en moderator i dessa trådar så vi slapp tönt-inläggen.

/M

Om man tycker det är fjantigt, får man inte tycka det då? varför ska inte sådanan synpunkter få komma fram (även om man kan sakna en mera utförlig förklaring till varför man tycker så).Personligen tycker jag en hel del inom konst- och fotovärlden är fjantigt. Och jag respekterar att andra människor kan tycka att dessa bilder är fjantiga, även om jag själv inte tycker det..
 
Om man tycker det är fjantigt, får man inte tycka det då? varför ska inte sådanan synpunkter få komma fram (även om man kan sakna en mera utförlig förklaring till varför man tycker så).Personligen tycker jag en hel del inom konst- och fotovärlden är fjantigt. Och jag respekterar att andra människor kan tycka att dessa bilder är fjantiga, även om jag själv inte tycker det..

Det är inte åsikten jag har problem med utan bristen på engagemang att argumentera för varför det är fjantigt.

/M
 
Som ett personligt önskemål skulle jag vilja uttrycka här att vi i detta forum avstår från s k metadiskussioner, d v s att diskutera andra deltagares sätt att diskutera eller (den förmodade) utgångspunkten för deras inlägg. I varje fall när drivkraften för att föra en metadiskussion är att man har behov av att ventilera sin personliga irritation. Enligt min erfarenhet tillför sådana metadiskussioner ingenting till övriga diskussionsdeltagare.

Detta uttryckt med den största respekt för alla som lägger tid och intresse på denna diskussion.
 
Det är inte ögonblicksbilder, inte helt... men långt ifrån så arrangerade som de ibland kan se ut.
men varför ser de ut så då? Helt ärligt hade jag gärna vetat det. Är det meningen att de ska verka vara arrangerade? Eller råkar de bara göra det? Tacksam för svar.

Jag tycker väldigt olika om de olika bilderna. I vissa tycker jag är samspelet mellan den färgmässiga stämningen och själva motivet/uttrycket otroligt bra.
Andra tycker jag är konstlade. men det kanske beror på mitt sätt att se på fotografi: Betraktaren är alltid medveten om att det som fotades fanns i verkligheten mer eller mindre så. Det kommer alltid att styra uppfattningen man får om bilderna. Och därför finns det en hårfin gräns mellan det som går eller inte går om man försöker skapa en bild med fotografiskt material och samtidigt röra sig inom en måleritradition. Den gränsen ser jag inte alltid bra hanterat i hans bilder.
Förstår någon vad jag menar? Kan kanske inte uttrycka mig så bra.

Jag är lite överraskad om att nakenhet i och för sig är så omdiskuterad (tabufrågan etc.) Jag ser ingen anledning för att tycka det är något konstigt med att fota nakna människor (så länge de är med om att bilderna publiceras så klart) även om jag själv är mer intresserad av att visa onaken nakenhet. Övertydlighet kan jag reagera på men det ser jag inte i de här bilderna.

Däremot kan jag tycka att en naken kropp inte nödvändigtvis är tillförnade heller. Just det där trappfotot t.ex: Synd om trapphuset. Jag förstod helt enkelt inte varför det måste ligga en naken kvinna där. Jag vill inte låta provocerande eller nedlåtande. Jag förstod helt ärligt inte det och det väckte inga vidare tankar om bildbudskap heller. Jag kände mig varken provocerad eller äcklad eller liknande. Bara besviken eftersom jag fick en vag känsla av att kroppen användes för att göra bilden sevärd bara för att det finns en naken kropp där.

Annars är bilderna ett bra exempel för vad man som skicklig fotograf kan locka fram i en modell. "Sanna på min säng" jämfört med "Sannas porträtt" eller Sanna och väggen" - man tror knappt att det är samma tjej.
 
Jag blev tvungen att köpa oktobernumret av Kamera&Bild för att läsa artikeln om Alexander där.

Bilden i trapphuset har väckt funderingar, eller annat. Jag skriver om den lite senare. Måste bara först skriva om Alexanders "produktion" som helhet.

Att han har tillägnat sig ett eget bildspråk är väl otvivelaktigt, och i amatörkretsar som vi rör oss i är det något som jag tycker ska uppmärksammas och uppskattas. Om man inte gillar bilderna är en annan sak.

Jag själv har lite svårt att greppa bilderna, precis som jag alltid har svårt att greppa såna här "drömska" bilder. Jag får en känsla av att fotografen vill säga något, men fattar inte vad det är. När bilder är så fint utförda som de här så får man lätt en känsla av att vara korkad då man inte förstår, och man blir avogt inställd till dem och fotografen.

Det blir inte bättre av att man ser massor av liknande bilder gjorda av "wannabees" och när man läser kryptiska kommentarer som verkar komma från förstående människor. Distansen ökar.

Jag undrar förresten varifrån influenserna kommer. För jag är övertygad om att de flesta av dagens bilder har influenser från tidigare bilder, även Alexanders bilder.

Men jag kan gilla bilderna. Precis som Ernst-Göran föredrar jag porträtt. Jag tycker att ett ansikte med sitt uttryck är mer naket och utlämnande än ett arschle, ansiktet visar ju mer av personens inre tycker jag. Alexanders bilder balanserar mellan nakenhet och nakenhud och jag gillar att han försöker få med ett bra porträtt i sina bilder.

Trapphusbilden är ju otroligt vacker med sin geometri och behagliga färger/ljus. En person i tidsenliga kläder som kämpade uppför trappan hade säkert blivit enhälligt höjd till skyarna. Nu ligger det i stället en naken kvinna där, och hon ser väldigt konstig ut. Såklart folk reagerar! Några "förstår" och höjer till skyarna medan andra känner sig utanför och sågar.

Jag tror att alla misslyckas någon gång, men man ska inte klandra för att de försökt. Här på FS lägger vi ut våra bilder för att få dem bedömda och för att kunna utvecklas som fotografer. Min förklaring till det fåtal protester jag sett mot trapphusbilden är att det inte är en av Alexanders bästa bilder.

Jag får säkert anledning att återkomma i ämnet, men det var allt just nu.
 
Det här är väl ungefär varför jag önskar att det fanns en moderator i dessa trådar så vi slapp tönt-inläggen.

/M

Det här var alltså svaret på mitt tidigare inlägg:

"Det förstår väl ingen varför intressant, en naken kvinna i en trappa stirrande in i kameran, rena fjantet!
Stackars modell, det måste ha varit kallt!"

Vad blir då ditt svar på bromeskos motsvarande inlägg:

"Ska bli intressant att ta del av vad någon kvinnlig fotograf känner inför galleriet. Förstår fortfarande inte vad som driver en kreatör att lägga en naken kvinna i en trappa stirrande in i kameran."

En klar fördel om du inser, att andra fotografer kan ha helt andra uppfattningar, än vad du tycks ha, ditt allvar är rent komiskt!
 
När det kommer till trappbilden tror jag det är lite beroende av vilket perspektiv vi utgår från, eller som fotografen utgår från rättare sagt.

Har vi fotograferat en trappa med en naken modell i, eller har vi fotograferat en naken modell i en trappa.

Med diskussionen som utgångspunkt skulle man kanske kunna säga att i just den bilden har det blivit otydligt vad som är huvudmotiv och vad som är bimotiv. Men utifrån Alexanders övriga produktion tycker jag personligen inte att det är så svårt att göra en kvalificerad gissning om vilket.

Att använda en trappa som miljö är ett rätt välanvänt grepp och är rätt tacksamt tack vare det djup det skapar. Därav känner vi kanske igen just trappans geometri som huvudmotiv och blir lite vilsna när det inte längre är självklart att det är trappan som är huvudmotivet.

Det skulle vara lätt att hävda att de flesta bilder med nakna modeller är konstiga som inte råkar vara tagna i duschen, kanske sängen eller vid havet. Det är liksom rätt få situationer som kräver att vi är nakna och därför skulle de flesta miljöer bli "onaturliga". Samtidigt så kan man hitta bilder på nakna människor i de flesta miljöer där ambitionen inte varit det fotografiska i första hand. Således kan man konstatera att det till och från faktiskt finns nakna människor lite var stans i samhället, men att vi kanske inte ser dem direkt.

Men personligen tycker jag nakenheten ofta hjälper till att skapa stämningen. Skulle vi ha satt dit en modell i tidsenliga kläder som gick uppför trappen skulle vi inte längre fundera. Det skulle bli en stängd bild som är uppenbar i vad den visar och inget "varför" skulle uppstå. Skulle vi lägga en påklädd modell i trappen så skulle vi öppna upp för ett "varför" och vi skulle antagligen undra varför han/hon ligger där. Att klä av modellen är att gå ytterligare lite längre, och det kan man tycka olika om. I många bilder tycker jag att nakenhet tillför intimitet, sårbarhet och en mental nakenhet. I just trappbilden kan man undra ifall nakenheten tillförde detta eller om det fanns där ändå.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.