Annons

Datorn hittar inte kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Mxemmaa

Aktiv medlem
Försökte ansluta min kamera (canon 1000d) till datorn idag, men får bara upp ett meddelande om att "enheten inte känns igen"
(Jag vill testa Eos Camera Movie Record, därför jag vill ansluta via usb)

Jag har testat samtliga usb uttag i datorn, startat om osv. men ingenting tycks fungera.
Är det någon utav CD skivorna som skickades med när kameran köptes som ska letas fram och installeras, är det ny sladd som ska inhandlas eller är det något annat som kan vara fel?

Innan jag skaffade minneskortsläsare anslöt jag alltid med usb och det funkade alltid då. Dock så har hårddisken i datorn bytts ut sen jag anslöt på detta vis sist.
 
Du behöver inga drivrutiner för att hämta bilderna till datorn. Kolla diskhanteringen i windows så att inte minneskortet krockar med nån annan ansluten disk.
Prova även kameran mot en annan dator.
 
Du behöver inga drivrutiner för att hämta bilderna till datorn. Kolla diskhanteringen i windows så att inte minneskortet krockar med nån annan ansluten disk.
Prova även kameran mot en annan dator.

Testade kameran mot en annan dator och den meddelade samma sak. "En Usb enhet känns inte igen. Försök ansluta enheten igen. Ersätt enheten om den fortfarande inte kan kännas igen."
 
Jag har för mig att det finns en inställning (i kameran) där man kan ställa in hur USB-uttaget fungerar. Alltså typ om man vill dataöverföring eller något annat.

/Edit
Tittade på min 7D och hittar ingen inställning. Jag blandar nog ihop mina tekniska prylar...
 
Tydligen fanns inga drivrutiner inbyggda i kameran för att den skall fungera som masslagringsenhet....
Så det blir till att installera om EOS Utility på din dator.
 
Tydligen fanns inga drivrutiner inbyggda i kameran för att den skall fungera som masslagringsenhet....
Så det blir till att installera om EOS Utility på din dator.

EOS Utility är installerat sen igår och datorn kan fortfarande inte hitta kameran på något vis, då inte ens EOS Utility får någon kontakt med kameran. Tidigare har jag aldrig behövt något program i datorn utan har bara gått in i kamerans minneskort via Den här datorn och plockat vad jag vill ha.
 
Nej. Är det samma kablar till alla Canons småkameror? Isåfall har jag möjlighet att låna en kabel, men annars ser det ut som om jag behöver köpa en ny för att prova.

Du får ju upp meddelandet "enheten inte känns igen" . Då är det inget kabelproblem. Alla USB-kablar är lika. Du har bara två storlekar på kontakter att välja på. Har Du bara en USB med normalkontakt i ena ändan och mini i andra ändan så fungerar den. Men Du har ju kontakt mellan kamera och dator eftersom datorn reagerar. Det gäller bara att få in rätt drivrutiner.
 
Du får ju upåp meddelandet "enheten inte känns igen" . Då är det inget kabelproblem. Alla USB-kablar är lika. Du har bara två storlekar på kontakter att välja på. Har Du bara en USB med normalkontakt i ena ändan och mini i andra ändan så fungerar den. Men Du har ju kontakt. Det gäller bara att få in rätt drivrutiner.
Då är bara frågan vilka drivrutiner, och vart jag kan hitta dem?
 
Då är bara frågan vilka drivrutiner, och vart jag kan hitta dem?

Prova att ansluta kameran, gå sen till enhetshanteraren å kolla om du har nån enhet med gult frågetecken eller rödmärkt. Högerklicka på den å välj uppdatera drivrutin . Välj installera automatiskt.

Jag tror de rör sej om nåt galet i registret, ladda hem CCleaner å kör en registerrensning.

ThomasR
 
Operativsystem

Försökte ansluta min kamera (canon 1000d) till datorn idag, men får bara upp ett meddelande om att "enheten inte känns igen"
(Jag vill testa Eos Camera Movie Record, därför jag vill ansluta via usb)

Jag har testat samtliga usb uttag i datorn, startat om osv. men ingenting tycks fungera.
Är det någon utav CD skivorna som skickades med när kameran köptes som ska letas fram och installeras, är det ny sladd som ska inhandlas eller är det något annat som kan vara fel?

Innan jag skaffade minneskortsläsare anslöt jag alltid med usb och det funkade alltid då. Dock så har hårddisken i datorn bytts ut sen jag anslöt på detta vis sist.

Bytte du operativsystem då också ?
Har du bytt till Win 7 så måste du ladda ner en nyare version av EOS Utility.

ThomasR
 
Lyckades till slut komma till ett läge då uppdatera drivrutiner till enheten fanns. Datorn sa dock att de senaste drivrutinerna är installerade.

Det står förresten att det är ett fel med den, Kod 43, är det något av betydelse?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.