Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorklockan går sakta !

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik H

Aktiv medlem
Min klocka i datorn sackar med ca en timme om dagen och det är riktigt irriterande.

Kan det vara dags att byta det lilla batteriet på moderkortet, eller ?

Det är det enda jag kan komma på själv iallafall.
 
Låter som det är dags för ett batteribyte.
Ett tips är att du dubbelklickar på klockan och väljer fliken "internet-tid" och där det står server så skriver du in ntp.kth.se (en utav alla atomklockor som finns), markera även rutan "synkronisera klockan a......" tryck sen på "uppdatera nu" då ska klockan gå rätt tills du har byt batteri.
Detta var för win xp, men har för mig att det ser ut så på win 98 också.
 
Sackar den när datorn är igång har det inget med batteriet att göra, utan det är ett virus eller en spyware som har hamnat på din dator..

Hade samma problem själv för några år sedan, en ominstallation löste problemet då, kommer inte exakt ihåg vad det var för otyg som ställde till med tidsförskjutningen men det var något enligt ovan i alla fall..

God Jul!
 
mnm_swe skrev:
så skriver du in ntp.kth.se (en utav alla atomklockor som finns)
...eller pool.ntp.org för att slippa lasta KTH:s tjänst. Om ditt operativsystem inte stödjer NTP så kan du ladda hem en fristående klient typ NetSync från Statens Provningsanstalt.

Sedan tvivlar jag på ntp.kth.se är en atomklocka men den är väl så bra för det.
 
Det är dock enklare att köra Ad-Aware på datorn som man hittar igenom google, orkar inte skriva länken :). Det hittar det mesta och kvarstår problemet kan man försöka med Spybot. Ominstallation är bara overkill så att säga.

Dock så tror jag mer på moderkortsbatteriet.
 
Eh.. såvida det inte är en gammal batteridriven moraklocka du har i din dator så har det inget med batteriet att göra. Är batteriet dåligt så visar det sig genom att datorn tappar inställningarna när du stänger av den, och då gör den det inte med en timme eller några minuter, utan landar förmodligen någonstans på 80-talet...
 
Tackar för alla förslag även om de flesta var sådana som jag redan provat, dock har jag inte tänkt på virusvarianten.

Ska testa den nu så får vi se vad som händer.
 
Nu har jag kört Ad-aware men den hittade inget.

Tar och gör en mer ingående förklaring.

Klockan drar sig alltså ca en timme per dag så efter två dagar är det två timmar och så vidare.

Automatisk inställning av tid funkar ju men den gör det bara ca en gång i veckan om jag inte gör det manuellt.

Är det någon som vet med säkerhet att det kan vara batteriet ?
 
Nu har jag kört en virusscan med McAfee som är nyuppdaterat och hittade ett exemplar av Korgoviruset som jag håller på att utrota så får vi se om det hjälper.
 
Fredrik H skrev:
Automatisk inställning av tid funkar ju men den gör det bara ca en gång i veckan om jag inte gör det manuellt.
Det finns flera NTP-klienter än den inbyggda i Windows. Jag har för mig att man kan ställa uppdateringsintervallet på Atomic TimeSync från Analog X. Har dock inte provat att köra den på Windows XP men den rullar på mina gamla Win98-maskiner. Men att synca några gånger om dagen låter som en nödlösning, bättre att hitta problemet.

Men drar sig klockan kontinuerligt? Med en timme per dygn borde det vara lätt att kolla. Låt den stå på en timme och se om den dragit sig två och en halv minut. Jämför med en pålitlig klocka. "Drar" den sig däremot i timmessteg är det med sannolikhet något program som ligger och spökar och ställer om klockan.

Eller så ignorerar du problemet och glädjs åt att klockan går rätt var 24:e dag :)
 
maxzomborszki skrev:
Det finns flera NTP-klienter än den inbyggda i Windows.
Man kan också prova net time /setsntp:pool.ntp.org i kommandotolken; kanske lägga det som ett regelbundet jobb. Det fungerar under rätt många Windows-versioner.

Vad som sedan får klockan att gå fel är en annan sak. Det är till och med så att klockan går olika fort beroende på den omgivande temperaturen. Det förklarar knappast varför klockan går en timme fel om dagen men det visar hur många olika saker datorklockan beror på. Nu är Windows inte min starka sida så jag kan inte säga mer än: fixa det, synk:a regelbundet eller hitta en NTP-klient som också håller koll på hur mycket klockan går fel och som rättar sig själv.
 
Skaffa ett antivirus-program
www.avast.com har ett gratis för privatpersoner
Om inte Ad-aware hittar något så testa Spybot-Search and Destroy oxå. Batteriet andvänds bara för att hålla liv i klockan när din dator är avstängd.
Teoretiskt skulle jag kunna tänka mig att du har fått ett kasst moderkort där klockan helt enkelt går fel men det verkar osannolikt.
 
Vill inte strö salt i dina sår men jag tror ditt moderkort är dåligt.
Klockan styrs av en kristall så den påverkas inte av ditt batteri.

Hade samma sympton tidigare, men då även att jag blev utloggad från bredbandet ideligen, var helt enkelt uppdatering mot servern som blev fel eftersom klockan gick ojämt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.