Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dammprickar på dia

Produkter
(logga in för att koppla)

ronja

Avslutat medlemskap
Jag har problem med prickar på diabilderna.
Bakgrund:
Använder Velvia och till viss del Ektachrome VS, jag har använt två olika småbildshus och även en Mamiya 645 och på många av bilderna finns det små prickar som vid titt direkt på ljusbordet ser svarta ut (alltså som damm) men om man håller diat lite ifrån ljuskällan så blir prickarna vita istället.

Jag använder mig av två av proffslabben i Stockholm. Ingen kan säga vad det är.

Är det någon som har upplevt något liknande?

Ligger prickarna utanpå eller inuti?
Kan du känna något med fingertoppen eller nageln?
Kan du se något på filmytan om du belyser den snett så att du får blänk i filmytan? Kolla båda sidor.

Hej Ulf
De syns på båda sidor. Som jag skrev så upplever man dem som dammprickar men vid belysning med svagare ljus så blir de vita.
Jag kan inte känna dem.
DEe är skarpa i konturen.

En teori skulle vara att de finns på filmen vid exponeringstillfället men de ligger aldrig på samma ställe.

Jag har blivit nästan manisk med renhållninge av kameran och kamerväskan efter det här, så jag tror inte på skit i kameran.

Hmm....
Går fläckarna att putsa bort? Eller skölja bort?
Får du fläckar oberoende av filmfabrikat och lab?
Ser du motsvarande fläckar på svartvit eller färgneg-film (om du använder sån film)?
Vilken form och storlek har fläckarna? Runda prickar? Avlånga, fiberliknande? Har alla samma form och storlek?
Förekommer prickarna på varje rulle? På varje filmruta?

Nej de går inte att putsa eller skölja bort, det verkar som emulsionen är borta eller skadad där. (När man tittar i ett svagare ljus)

Två olika filmfabrikat som jag skrev och två olika labb.

Jag plåtar bara dia men kommer väl att prova neg bara för att ringa in problemet.

Form och storlek varierar. Ibland ser de ut som ett kort strå men oftast som ett oregelbundet dammkorn.

Man kan säga att de förekommer på varje rulle och så gott som på varje dia.
Det känns som om jag tittar på ett speciellt sätt och ser dem numera.
Som jag sagt ett antal gånger så syns de inte så lätt vid titt direkt på ljusbordet. Men nu har jag ju blivit nojig och därför skärskådar jag varje dia och hittar dem då.

Jag beställer dem omonterade i vanliga fall men har även hittat dem på någon rulle som jag har fått monterad.

Man kan säga att det är inget större problem om man skall scanna bilderna för nätet eller för kopior, det är lätt att klona bort dem men diabildsvisning känns rökt :-(

MVH/Bengt

Ett förslag:
Lämna en diarulle till Proffskopia i Jönköping. Jag har framkallat hundratals rullar där (via Scandinavian Photos Q-mailer) och har aldrig sett det problem du beskriver.

Ser du fläckarna när du projicerar bilder på duk?

Jag har inte projicerat några bilder skall kolla det men jag förutsätter att de syns även då.

Skall kolla med proffskopia oxå.

Tack så mycket för engagemanget, nu skall jag sova.

MVH/Bengt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar