Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Dammborttagning med kompressor?
- Trådstartare Urr
- Start datum
Johan Okker
Aktiv medlem
Är den smord med något? Finns det risk att den spottar ur sig olja på neggen??
12-v är ju inget problem att fixa fram.
12-v är ju inget problem att fixa fram.
J O Härnström
Aktiv medlem
Använd en vanlig gummiblåsa modell stor som finns i fotohandeln i stället. Den är tillräckligt kraftfull och ingen risk för olje eller fuktskador.
MVH J O
MVH J O
millhouse
Aktiv medlem
Har hittat en minikompressor för en hundralapp. Tror den skulle kunna vara användbar för att blåsa bort ev damm från negativen i mörkrummet? Enda kruxet är hur jag ska driva den med tolv volt eftersom den egentligen är tänkt att drivas via cigarettuttaget i bilen.
Hej Urban!
Jag håller på med scanning "dagligen". Och jag har den bestämnda uppfattningen att du skapar mer problem med en sådan kompressor som du skriver om. Du sätter ju fart på dammet i rummet som du är i och dammet "singlar" sedan ner på annan film eller det du skall scanna. Du skall kanske heller tänka som så att dammet skall "bindas", alltså är en anti-static borste vore bättre. Själv håller jag mig en sådan här www.kinetronics.com/store/staticvac1.html. Kostar för all del en del. Principen bygger på att den "suger" upp dammet.
Allas" vårt " Photax har den del antic-static/dammbortagare under "rubriken" Vård o rengöring. Vidare så är det inte bra att sista och arbeta med fleechtröjan på. När dom första scannrarna kom så fanns det med en rock i anti-static´s material. Jo,jo det var då det och ett par handskar också. Vilket också är en självklarthet när man skannar och dessa skall naturligtvis var anti-static.
Lycka till.
Ps!
Om denna kompressor har olja så blir det oljepartiklar i luften vill jag lova.Och det är "döden" för film och bilder.
DS
FlyerOne
Aktiv medlem
Som redan sagts - kompressorluft är ingen höjdare när det gäller att rengöra filmnegativ. Kompressorer har en stor benägenhet för att blåsa in damm, olja och ibland sandpartiklar som tenderar att blästra negativet.
Det finns antistatiska penslar som underlättar en hel del. Fungerar antingen genom ett svagt radiaktivt preparat, eller också är penseln ansluten till en elektrostat-alstrare. Komplettera sedan med en (minst knytnävsstor) blåsa från Hama, Kaiser, Giotto e.d.
Det finns antistatiska penslar som underlättar en hel del. Fungerar antingen genom ett svagt radiaktivt preparat, eller också är penseln ansluten till en elektrostat-alstrare. Komplettera sedan med en (minst knytnävsstor) blåsa från Hama, Kaiser, Giotto e.d.
anonymous
Avslutat medlemskap
Jag har en gammal kompressor som man använde i medicinal sammanhang, den har dubbel filtrering en från själva kompressorn och en från tanken. Själva kompressorn är liten men tanken är en stor cylinder (cirka 10 lit) som är stående. Ingången är på botten och uttaget är högs upp. När jag sätter på så pumpar han upp trycket i tanken och när den har stannat då jobbar jag med det hela dagen eftersom både på tanken och i handtaget kan man ställa in hur mycket luft den släpper ifrån sig så luftflödet är mjuk. Den är bra och kommer ifrån nåt slags av laboratorie. På DCC (färglabb) Hade vi en stor syrgastub med massor av filter. Så det finns lösningar men för vanligt hemmabruk är som Rolf sagt vårt "photax" är din bästa vän.
CLP
Avslutat medlemskap
Köpte en liten "Airbrush kompressor" från Jula, men Claes Olsson hadde en likaden i annan kulör bara.
Sedan köpte jag ett luftfilter, tryckregulator och en jättemjuk och fin Airbrushslang och hittade ett fotbollspumpmunstycke i gömmorna.
Sågade sedan jag av bollmunstyckets topp för att slippa luftkanalerna på sidorna och värmde en vit krympslang över spetsen. Tänkte att plast blir mer förlåtande om man "råkar" bli ostadig i handen, och vitt syns ganska bra mot kamerans inre. Sedan byggde jag upp ett litet pennliknande handtag med krympslang i gul kulört.
Och vipps... fick jag en jättesmidig liten blåspenna med bra kontroll.
Bara ett tips bland andra!
Sedan köpte jag ett luftfilter, tryckregulator och en jättemjuk och fin Airbrushslang och hittade ett fotbollspumpmunstycke i gömmorna.
Sågade sedan jag av bollmunstyckets topp för att slippa luftkanalerna på sidorna och värmde en vit krympslang över spetsen. Tänkte att plast blir mer förlåtande om man "råkar" bli ostadig i handen, och vitt syns ganska bra mot kamerans inre. Sedan byggde jag upp ett litet pennliknande handtag med krympslang i gul kulört.
millhouse
Aktiv medlem
Köpte en liten "Airbrush kompressor" från Jula, men Claes Olsson hadde en likaden i annan kulör bara.
Hej !
Ditt förslag låter lite som det som någon kom på i mitten av 80-talet. Man tog en kompressor från ett gammalt kylskåp. Tömnde dess innehåll på olja. Monterade en fotkontakt från en symaskin.Lite pvc slang,muntstycke från en bläckpenna m.m.
Den kompressor som du köpte vilken ljudnivå har den ?