Annons

damma av sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

lacrits68

Aktiv medlem
hej!

letade på forumet med hittade inte det jag var ut efter...

Hur dammar man av en senson (D2h & D/70)?

Är det nåt man kan göra själv? Vad ska man ha för verktyg? Hur är själva proceduren?

Några "hot tips"?

Eller ska jag lämna den till "proffs"?

har ju kommit till den punkten att PS tar för lång tid att maska bort alla damkorn!

--J--

har lite dålig gramatik sinne åsså....sensor, censor....rubriken (endel) ska man åsså ha fantasi för att fatta att det handlar om sensor/censor reggöring...!

Men tack iaf! Hittade åsså själv några trådar!

--J--

En konkret fråga i ämnet ...

Jag har en Nikon D1x och jag läste att man ska ha någon sorts dapter för att kunna blåsa rent sensorn. Är det nödvändigt? Om jag skruvar av objektivet och blåser rakt in med en blås från apoteket gör det någon nytta? Är spegeln ivägen?

Du måste använda lång slutartid eller bulb så att spegeln är uppfälld. Det är två risker med detta. Dels att batteriet tar slut (eller tiden går ut) och spegeln fälls ner medan du är där och blåser. Dels att CCD är "aktiv" och då kanske drar åt sig mer damm. Det är av dessa anledningar som Nikon säger att man måste ha EH-4 nätadapter. Man kan inte heller använda det speciella "uppfälld spegel för rengöring"-läget utan en sådan.

Jag kör dock utan nätadapter. Lite risker måste man ta!

Olle: Vad kan jag riska? Vad kan hända i värsta fall, mer än det blir mer damm?

Jag har frågat alla fotoaffärer i Östersund (tror jag!) och ingen rengör kameror så det skulle innebära att jag måste skicka iväg kameran för rengöring, känns trist. Därför skulle jag vilja prova någon enkel metod på egen hand till att börja med.

Det du riskerar är att spegeln slår i blåstutan men det borde i vara så farligt. Se bara till att ha fräscht batteri och gärna en trådutlösare men lås så borde det inte vara något problem.

Jag har blåst rent min D70 många gånger och t o m torkat av med metanol. Jag tänker fortsätta även med D1X.

Tack för svaren Olle! I morgon bär det av till apoteket för en blåsa och sedan ska sensorn få sig en omgång ... håll tummarna!

Lämnade in min kamera hos Nikon för en rengöring... Fick tillbaka den idag, finns fortfarande fläckar i ena hörner av bilden och har fått damm i sökaren som inte var där när jag lämnade in den... Det tog nästan två veckor... Gah...

Ser ut som om jag måste ta tag i detta själv ändå

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar