Annons

D90 rea

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne1453

Aktiv medlem
Experts internetbutik rear ut Nikon D90 nu till 5999. Mer än 2000 billigare än närmaste konkurent. Varför, vet dom nåt?
 
en gammal modell som reas ut inget konstigt med det. Det är samma sak med canon 40D som reas ut nu när ersättaren är på plats.
 
Här e lite spec för er som e lata !!

D7000
• Replaces D90/D5000.
• Announcement in Jan/Feb 2010.
• 14MP* CMOS sensor (similar to Sony A550 sensor).
• No* AF motor.
• New* AF module: CAM2000, 20 area.
• 5 FPS.
• Live View & 1080* video.
• Articulated 920K LCD.
• OVF same as D90.
• Weight and size below D90 “thanks” to the removal of the AF motor.
 
Dax för generationsbyte igen?
I och för sig har väl d90:n ett par år på nacken?
Har canon något på gång med?
 
Måste hålla med, lite lustigt inlägg av macrobild. Men inte helt onödigt: vi får ju i alla fall veta att Expert inte vet något. Ja, mitt inlägg tillför väl heller inget men...
 
Oavsett anledning, så är väl 5995:- för Nikon D90 ett extremt bra pris.

Om man ska köpa en bättre kamera idag är det väl Nikon D300 och Canon 7D som ligger närmast, och då är det 10.000:- till.

Trots att jag är Canon ut i fingerspetsarna, så har jag två vänner som köpte D90 på Expert idag (båda ringde och rådfrågade mig, och jag tyckte absolut dom skulle slå till).

Tittar man på tex Cyberphoto vad man får för 6000:- så pratar vi Canon 450D och Nikon D5000.

Iofs är D5000 en 1 år nyare kamera, men dom har väl samma sensor och D90 betydligt bättre skärm, sökare och en mer gedigen (större och tyngre) kamera och har väl inbyggd fokusmotor.
 
Måste hålla med, lite lustigt inlägg av macrobild. Men inte helt onödigt: vi får ju i alla fall veta att Expert inte vet något. Ja, mitt inlägg tillför väl heller inget men...

Återkom till Lund idag.
de jag har talat med säger att d90 kommer inte att fasas ut förrän sista kvartalet 2010, och när det kommer en efterträdare till d90? det kan nog bara Nikon i Japan svara på. Själv har jag rekomenderat två vänner att köpa kamerahuset vilket de också har gjort.

Alla d90 kameror verkar vara sålda idag här nere i sydsverige och efterfrågan har varit mycket stor.
 
Dax för generationsbyte igen?
I och för sig har väl d90:n ett par år på nacken?
Har canon något på gång med?


Nej, bara 1år, drygt! Jag tycker det låter väldigt konstigt med en ersättare till D90. Jag menar, hur länge fanns inte D80 innan D90 ersatte den? Måste väl varit i alla fall 3år? Sedan att en ersättare saknar AF-motor låter även det väldigt konstigt.
 
Nej, bara 1år, drygt! Jag tycker det låter väldigt konstigt med en ersättare till D90. Jag menar, hur länge fanns inte D80 innan D90 ersatte den? Måste väl varit i alla fall 3år? Sedan att en ersättare saknar AF-motor låter även det väldigt konstigt.
Nja, D80 fanns ganska exakt två år innan D90 kom i augusti 2008. Håller Nikon samma takt kommer alltså ersättaren till sommaren, men det skulle inte förvåna om Nikon (precis som Canon) försöker korta sina cykler.

Men jag håller med om det som påstås på Nikonrumors låter väldigt märkligt. Varför skulle Nikon lämna D90/50D-nischen där de varit så framgångsrika?
 
Nja, D80 fanns ganska exakt två år innan D90 kom i augusti 2008. Håller Nikon samma takt kommer alltså ersättaren till sommaren, men det skulle inte förvåna om Nikon (precis som Canon) försöker korta sina cykler.

Men jag håller med om det som påstås på Nikonrumors låter väldigt märkligt. Varför skulle Nikon lämna D90/50D-nischen där de varit så framgångsrika?

Det stämmer säkert, jag anslöt till "fotobranschen" när D80 funnits ett tag, så jag fick en bild av att den varit med bra mycket längre. Vad jag mest är intresserad av nu är vad som kommer ersätta D700. Nikonrumors nämnde ju först D700s och D700x som uppgraderingar, sedan D800 som helt ny ersättare (något som kanske visar på deras osäkerhet som trovärdig källa).
 
ja det spekuleras för fullt, nikon behöver ju inte på något sätt pressa ut en ny kamera, de kan ju bara hänvisa till DXO mätningar över hela linjen .
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.