Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
det går alldeles utmärkt, bildutsnittet motsvarar 52mm på en 24x36mm sensor/film
men jag hade hellre använt ett 50mm där bildutsnittet motsvarar ett kort tele och 75mm

Skulle ett AF-S DX nikkor 35 mm f/1.8G funka att ta poträtt med? eller är det helt fel?

tarragona

Det tycker jag! Men det är en smaksak, en del tycker att 85mm är det perfekta porträttobjektivet, personligen tycker jag att man måste stå alldeles för långt ifrån sitt motiv då. Så det är en smaksak.

Ett tips är att leta upp objektivet i recensionsbanken här på sidan och sedan klicka på fliken bilder, då ser du vad folk har plåtat med objektivet.

För rena ansiktsporträtt, tycker jag personligen att det är en för kort brännvidd. Men, bra för halv/helkropp.... Hade kikat på Nikon 50/1,8..... mycket glugg för pengarna. Men, det beror sig på vad du mest/oftast plåtar i porträttväg.

För rena ansiktsporträtt, tycker jag personligen att det är en för kort brännvidd. Men, bra för halv/helkropp.... Hade kikat på Nikon 50/1,8..... mycket glugg för pengarna. Men, det beror sig på vad du mest/oftast plåtar i porträttväg.

Är det NIKON AF 50/1.8D du menar?

Tarragona

Skulle ett AF-S DX nikkor 35 mm f/1.8G funka att ta poträtt med? eller är det helt fel?

Beträffande brännvidden är det ju enkelt att testa om du har ett zoomobjektiv till din D90, vilket jag förmodar att du har: ställ zoomen på 35mm och kolla om utsnittet blir lagom! Prova 50mm också, när du är igång.

Ljusstyrkan kan du ju inte prova, men 1.8 är oftast fullt tillräckligt.

Per.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto