Annons

D80+ Sigma 18-55 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Martien

Ny medlem
Hej alla glada nikon fotografer!
Jag har äntligen tagit mig mod och ska nu tänkte nu fråga alla proffs här inne något jag länge undrat.
Sedan jag köpte mitt första lite mer avancerade objektiv så har jag fått lite problem.
Jag upplever att bilderna inte alls blir lika skarpa som de blev tidigare med "kit" gluggen som följde med.
Är detta något som man borde vetat om eller är det detta ovanligt?
Jag upplever det bara på längre håll, och egentligen på alla bländartal.
Jag sökte lite tidigare och läste att man kunde prova att fotografera en linjal för att se om det blev skarpt.
Detta har jag gjort och det blev mycket skarpt, men denna skärpa tycker jag försvinner då jag fotograferar något som är över 1 meter bort.

Jag tänkte att jag skickar med en bild för att ni i alla fall ska få en ärlig chans att dekretera denna text.

http://felixochmartin.se/?attachment_id=14
 
Det ser ju fruktansvärt oskarpt ut!

Är det hela bilden eller är det ett utsnitt?

Det där är inget man ska leva med, så dålig skärpa tyder på att något är fel. Har du garanti på den?
 
Är du säker på att inte objektivet står i läge M eller att fokus ändrar sig över huvud taget. Prova med att ställa skärpan manuellt och se om det blir skarpt. Annars är det fel på objektivet och du måste få det åtgärdat.
JB
 
Sigma 18-50mm 1:2,8

Tack för hjälpen hittills!

Jag förstod att jag missade några siffror på objektivet och därför tänkte jag nu skriva ut hela namnet om det skulle hjälpa.
För att svara på frågorna så är jag säker på att objektivet inte är inställt på manuellt fokus. Bilden är beskuren, men bara lite på kanterna så den är inte jätte förstorad.
Efter att ha googlat runt lite mer på problemet så kommer nästa fråga. Jag förstod att andra haft samma problem med gluggen och skickat in den på kalibrering, är detta möjligt även då objektivet är köpt i USA? Tror ni att den sån kalibrering skulle lösa problemet?

Tack på förhand, Martin
 
Nu har jag svårt att se skärpa någonstans i bilden, men en linjalbild eller liknande för att utröna var fokus och skärpa ligger skulle hjälpa. Om gluggen felfokuserar men är skarp ska du lämna in paketet för kalibrering. Och ja i så fall hjälper det.
 
Linjalbild?

Tack för snabbt svar!
Tar gärna en linjalbild idag efter jobbet, ungefär hur skulle jag lägga upp denna bild för du/ni skulle kunna göra en så bra bedöming som möjligt?
 
Eftersom felet verkar bli större på större avstånd kanske en linjalbild i större skala skulle vara bra som komplement. Ställ dig vid en vägg och ta en bild utefter väggen i ungefär 45° vinkel, så kan man se var på väggen skärpan finns om det finns någon skärpa alls.

En annan grej du kan göra är att sätta kameran på ett stativ och sedan fokusera manuellt och se om det går att ställa in skärpan manuellt.

Bilderna kan du ladda upp obehandlade och oförminskade på t.ex. photobucket, Imageshack eller något annat liknande album om du inte kan lägga upp så stora bilder på din hemsida.

En sak som slog mig, vilken slutartid hade du på bilden du la upp med tjejen med paraply?
 
bara jag som reagerar på att det ser lite ut som skakoskärpa på tjejen med paraplyt? elr hur man ska säga..handen som håller i paraplyt har ju en skugga precis som det har hunnit röra sig lite grann..känns lite som trådskaparen kanske haft en felaktig slutartid?
 
Fel på objektivet.
Objektivet behöver justering.
Kameran behöver justering.
Imma någonstans i eller på objektivet eller på sensorn.
Du håller inte still.

Det är tänkbara orsaker, kolla det som är gratis och simpelt först.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.