Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D76 pulver till 3,8 liter - hur mycket pulver per för en film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Har funderat på mycket på det här med att köpa framkallare i pulverform...

Finns det någon som vet hur hur många gram / kryddmått pulver och hur mycket vatten jag skulle behöva för att framkalla en rulle Tri-x? En engångsframkallning alltså..? Eller går det ens göra så? Man vill ju helst inte blanda upp allt pulver direkt, det blir ju dåligt så snabbt då...

Kemikalierna i påsen är inte perfekt blandade, så man riskerar obalans om man tar lite pulver åt gången. Det hjälper inte om man skakar påsen, eftersom vissa kemikalier är tyngre och hamnar längre ned i blandningen.

Blanda ut hela påsens innehåll enligt instruktionerna och spara i flaskor. Spraya gärna i lite Tetenal Protectan i flaskorna sedan för att tränga undan syret.

Hej!
Jag köpte en 3.8 L-påse D76 och blandade upp allt med en gång och förvarar det i bälgflaskor. De kan man ju trycka ihop så man blir av med lite luft och det har funkat bra för mig.
Därefter är det bara att späda så mycket jag behöver per gång.

/Jonas

D76 tillblandat koncentrat håller i 6 månader enligt Kodak. Detta under förutsättning att den förvaras i tätslutande kärl och väl fyllda. Själv brukar jag förvara i mindre kärl, ½-1 liter ungefär.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar