Annons

D750 - Allmänna intryck?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har bara haft min D750 i en vecka. Har fotograferat med den under en resa till Köpenhamn, men har ännu inte redigerat ett enda foto. Före det testfotade jag lite i min lägenhet. Några skillnader jämfört med min förra kamera D7000:

Autofokusen är enormt mycket bättre. Den verkar fungera perfekt inomhus i halvmörker, t.o.m. med mitt 180/2.8 som med gamla kameran jagade fokus en hel del också utomhus när det var ljust.

Greppet är mycket bättre (djupare), åtminstone för alla som inte har ovanligt små händer.

Det finns en låsknapp för MASP-inställningen (den brukade ibland ändras i misstag på D7000).

Det enda negativa som jag noterade under tre dagars fotande i Köpenhamn var att jag inte kunde se vald fokuspunkt på skärmen. Men jag är ganska övertygad om att det går att ställa in nånstans. Jag fick kameran kvällen innan jag åkte till Danmark, så jag hann inte studera manualen särskilt mycket ...

Det jag läst / sett så verkar D750 vara väldigt trevlig på många punkter, framförallt på AF-sidan. AF-modulen är ärvd från D810 men modifierad till det bättre.

Bildmässigt så verkar D750 en smula bättre. Jag hade dock förväntat mig en större skillnad. Här kan du se några bilder som visar ISO-prestanda: http://mattgranger.com/D750

Men mest pang för pengarna ger nog fortfarande D610 som är en jävligt bra kamera :)

Jag tycker min D600'a är lite opålitlig gällande exponering. Min D90 jag hade innan var notoriskt usel på att exponera rätt men gjorde det alltid 'lika dåligt' så det var lätt att kompensera. D600 är rätt rätt tokfel rätt tokfel rätt rätt tokfel fel fel rätt ungefär. Jag blir galen.

Är D750 bättre på den punkten?

Jag tycker min D600'a är lite opålitlig gällande exponering. Min D90 jag hade innan var notoriskt usel på att exponera rätt men gjorde det alltid 'lika dåligt' så det var lätt att kompensera. D600 är rätt rätt tokfel rätt tokfel rätt rätt tokfel fel fel rätt ungefär. Jag blir galen.

Är D750 bättre på den punkten?

Om du sätter kameran på ett stativ och tar 10 bilder i snabb följd, på samma motiv, får du samma problem då?

Åtminstone mitt exemplar av D750 exponerar nog ytterst konsekvent och korrekt. Min D7000 överexponerade alltid lite i soligt väder, men det var ju iofs lätt att kompensera för.

Om du sätter kameran på ett stativ och tar 10 bilder i snabb följd, på samma motiv, får du samma problem då?

Nej, då fungerar det antingen lika bra eller lika dåligt. Om jag däremot går runt och tar bilder i ungefär samma situation kan det fungera 9 gånger och 10e blir det totalknas. Jag har nästan hellre konsekvent uselt än inkonsekvent oftast rätt.

Fast det hör till en annan tråd, ville mest veta om D750 är bättre på den här punkten helt enkelt.

Jag är mest intresserad av hög iso egenskaperna jag har sett lite olika resultat i de tester jag sett från helt lysande till bara lite bättre än t.ex d610 som jag hade tänkt att uppdatera från. Hur den fungerar vid 6400 iso + är rätt så angörande gör mig. Är det nån som testat detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar