Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7100 lever sitt eget liv ibland.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Fler än jag som tycker att 71:an slutar att lyda order ibland och därför kräver en "vaktmästarreset" i form av att ta ur batteriet? Jag har ju garanti kvar , men har svårt att beskriva eller framkalla problemet på beställning.

Min nikon (d610 )kan hänga sig om jag är för snabb med att börja fibbla med kameran innan den jobbat klart (när det gröna lampan lyser på baksidan), typ när den ska starta upp eller ladda in bilder. Då brukar det räcka med att vänta tills allt är klart. Men det kanske inte var något sånt du menade?

Men något händer eller inte händer? Du få nog beskriva lite mer om vi ska kunna hjälpa dig.

Om man tex skall ställa in slutar/bländare så flippar bara värdena fram och tillbaka.
Fokuseringen slutar att fungera , bildvisningen fungerar inte mm mm.
Tar man ur batteriet så blir allt ok igen. Mycket irriterande att det händer , men jag förstår
att mjukvaror ibland inte funkar till 100%.
Detta händer inte jämt och ständigt , och det jag är orolig för är att verkstaden inte får fram
felet och jag får tillbaka kameran utan att de gjort något.

Ett vanligt fel på Nikonkamerorna är att kontakterna på objektivet har dålig kontakt och då uppkommer diverse mystiska fel. Kontakterna ser ut som små kulor på objektivet och de ska vara rena. Tvätta dessa med lämpligt rengöringssprit på en tops, både på objektivet och i kamerahuset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar