Hmmm... det känns som att man trillat in i drömmen om att nästa pryl kommer lösa alla mina problem. Tur för min ekonomi att den prylen inte verkar finnas än. ;-)
Kanske dags att sluta drömma och gå ut för att fotografera istället.
Tja - det är väl inget fel i att drömma, eller........... I bland kanske man får strunta i de rationella skälen man försöker konstruera och i stället erkänna att det är jäkligt kul att köpa något nytt för att boosta inspirationen. Och det är väl inget fel med det?
För egen del har jag både en D7000 och en D800. Försöker mig på makro då och då med hjälp av Tamrons senaste 90 mm makroglugg. Inte på din nivå kanske men ändå. (Det finns några småkryp på min profilsida). Och jag vet faktiskt inte riktigt vilket hus som passar bäst för ändamålet. Inbillar mig att D800 ger bättre resultat (vilket jag dock inte kan se på en dataskärm i alla fall), men D7000 är betydligt smidigare. Den ger i alla fall synbart bättre skärpedjup.
Rent generellt så är det faktiskt min D7000 som oftast får hänga med på semestrar, promenader och andra utflykter. Småbild (eller FF som en del säger) väger! Mycket! Och den högre bildkvalitén som många framhåller syns inte förrän det blir fråga om riktigt stora printar (A2 och uppåt). (På en bildskärm med runt 2 Mp finns inte en susning att se kvalitetsskillnader mellan APS-C och småbild. Men det är klart - med många pixlar kan man beskära mer (eller cropa på nysvenska
Småbild har väl generellt sett bättre lågljusegenskaper sägs det. Och man pratar då som regel endast om brus. Men jag tycker att problemen vid höga ISO är så många fler och allvarligare än bara brus. Färgåtergivning och kontrast blir skit. Dynamiskt omfång reduceras kraftigt (kanske största problemet?). Bruset kan man ju åtgärda. Hjälpligt i alla fall. För egen del drar jag gränsen vid ISO 800. Över det är det fråga om nödlösningar
Detta är ett lästips till den som är intresserad.
En lång utläggning för det jag egentligen skulle komma fram till :
Skulle jag satsa på helhjärtat på makro som specialitet skulle jag skaffa en D7100 eller en D7200 (skiljer nog i princip inget för det ändamålet). Alternativt en D5500 p g a flipskärmen. Sen skulle jag, för egen del alltså, lära mig stacka!
Anders W