Annons

D70s överexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

stooss

Aktiv medlem
Hej,
mitt första inlägg på fotosidan.
Har precis köpt en D70s som jag hårdkörde första dagen. Måste säga att ljusmätningen inte fungerar som jag är van från enklare analoga kameror.

I helgens väder med mycket sol och hårda kontraster så har jag konstant överexponerat vissa delar i bilden. Matrix-mätningen fungerade inte som jag trodde... testade centrumvägd mätning och måste säga att jag får ett mer välexponerat resultat, oavsett motiv.

Har jag missat någon inställning? Även vid exponeringskompensation -1 så överexponerar kameran vissa (svåra) motiv.

Motiven var typ landskap i hårt solljus mitt på dagen, blixt-mingelbilder på nattklubb och liknande som kanske inte är det lämpligaste att börja med.

Hur kör ni andra? Växlar mellan spot- och centrumvägd? Eller kör ni bara på matrix-mätningen?
 
Den dominanta åsikten brukar ju vara att kameran underexponerar. Klart att ljusmätning kan vara problemartat om motiven är kontrastrika. Tycker nog att matrismätningen fungerar generellt bra men vid stora kontraster, typ mörk bakgrund och solbelyst ansikte måste man nog justera exponeringen lite.
Egentligen kör jag bara med spotmätning då blixten används.
Hur ser histogrammet ut? Ligger merparten på "högersidan" och ända upp? Kanske har du någon bild att visa?
/Frank

se även http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=59044
 
Senast ändrad:
Jag tycker att matrixmätningen oftast funkar ganska bra, men ibland kan den få problem eller ge lite oförutsägbara resultat, framför allt om det är motiv med väldigt hög kontrast. Oftast använder jag spotmätning, men ibland, för lite "snabbare" bilder använder jag matrix eller centrumvägd.

Dessa bilder är tagna i A, med matrix och +0.3EV exponeringskompensation:
http://www.fotografiska.org/galleri/displayimage.php?album=56&pos=0
http://www.fotografiska.org/galleri/displayimage.php?album=56&pos=1
http://www.fotografiska.org/galleri/displayimage.php?album=56&pos=6

(Bara för att ta några snabba exempel där jag använt matrixmätningen.)
 
Min enda bild här ligger i mitt album. Där är det utfrätt men på ”rätt” sätt. ;)

Min första fråga berodde förmodligen på att jag pressade kameran lite för hårt och förväntade mig underverk. Men jag är mer nöjd med kameran idag efter flera tester.
 
Växlar mellan spot- och centrumvägd?

Hej!
Upplever själv att matrixmätningen är lite osäker på min D70.Matrixm, är igentligen en kompromiss mellan centrumvägd och fullformatsmätning, därför kan den aldrig bli så säker som centrum o spotmätning.
Hälsn. Kjell-Åke Johansson
 
Ser bra ut!

Har sett din bild, ser bra ut. Oavsett med vilken kamera du använder är just den sortens bilder en utmaning för exponeringsautomatiken. Ser i exif att du har kompenserat -2/3 steg och blixten utlöst och du har använt matrismätning.. Hudtonen ser trevligt normal ut. Hur ser histogrammet ut? Det är ju väldigt ljust i himmeln och asfalten.
Det kan också hända att autofokus jobbar dåligt om den får för mycket ljus, kontrasten blir tveksam osv men det ser man ju inget av här.

Testa även att mäta utan person - ställ kameran så i manuellt läge och låt blixten jobba i TTL läge, gissar att både bakgrund och förgrund blir "rätt" exponerade då, kanske blixten skall sänkas lite så att den inte blir alltför framträdande då.

Man kan också tänka sig att utnyttja husen som bakgrund men ändå få den fina "solkanten" i profilen.

Snyggt!

/Frank
 
Re: Växlar mellan spot- och centrumvägd?

Michael:
Den bild du har i ditt album är mycket svår för både ljusmätningen och sensorns dynamiska omfång att handskas med.
Normalt brukar dock motljusbilder inte bli överexponerade, utan underexponerade. Den bild du lagt upp här tycker jag dock ser mycket bra ut, med ovanligt naturliga hudtoner för att vara tagen med upplättningsblixt i så starkt motljus.


macallan skrev:
Hej!
Upplever själv att matrixmätningen är lite osäker på min D70.Matrixm, är igentligen en kompromiss mellan centrumvägd och fullformatsmätning, därför kan den aldrig bli så säker som centrum o spotmätning.
Hälsn. Kjell-Åke Johansson

På vilket sätt är den osäker?
Vet man inte hur den "tänker" så kan resultatet blir oförutsägbart, men osäkert vet jag inte...
Det är ju samma ljusmätning som sitter i D2H, D1X, F100 osv.

Den tar ju större hänsyn till den del av motivet/bilden som är på det avstånd man fokuserat på. Den väger åxå vald fokuspunkt något tyngre än övriga bilden. Dessutom anser den att en ljus överdel är en "ointressant" himmel och väger då huvudmotivet tyngre, osv osv.
Däremot är det ju inte alltid man själv vill ha resultatet likadant som kameran tycker att det ska vara.
 
Re: Re: Växlar mellan spot- och centrumvägd?

Robert Petersson (dumbo) skrev:
På vilket sätt är den osäker?
Vet man inte hur den "tänker" så kan resultatet blir oförutsägbart, men osäkert vet jag inte...
Det är ju samma ljusmätning som sitter i D2H, D1X, F100 osv.
Du har helt rätt, oförutsägbart är rätt ord. Det är snarare min ovana vid matrix-mätning som är problemet... Men jag kör vidare och känner redan att jag lärt mig mycket om detta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.