Annons

D7000

Ja smaken är som baken;) Om jag hade haft större händer hade ja nog sparat lite längre till en d300s men det går tyvärr inte så det blir nog d7000 om den inte ligger helt fel.

Tycker du den ligger bra i handen är ju D7000 att föredra tycker jag. Riktigt bra kamera om du gillar Nikons objektivutbud dvs.
 
Har inte känt på D7000 ännu likaså med flera andra modeller, men Rosensbergs i Kristinehamn har Canon/Nikon. Men man kan även höra här på fotosidorna, att när åren går och den lite mera grå Fotovardagen kommer, så kan man bli lite trött på den tunga kameran, med vertikalgrepp och kanske ett maffigt 24-70.

Ganska normalt att ett stativ på runt 3Kg också skall medtagas, man kan förundras i allafall att yrkesfolk orkar släpa på dylik utrustning under en lång fotodag.

För den intresserade svensson så är det nog inte ovanligt att systemkameran blir kvar på hyllan till slut. man har helt enkelt tröttnat på klumpen. gemene man är van att se kompakt kameror för det mesta, och på dessa mackapärer reagerar ingen på.

Så fort man besöker staden även med en billigare systemare, så får man ögonen på sig, är han/hon från en tidning verkar många att tro, en del lustiga situationer kan man hamna i när man går omkring på det sättet.

D90 är en kamera gjord i plast och känns då lite lättare med ett bra grepp, för att minska vikt på en magnesium-modell så finns oftas bara storleken att tulla på, och då med risk att greppet blir något sämre, Pentax är duktiga på att få till det med sina modeller, varken för stor eller liten även det förhatliga lillfingret går att få dit.

Sedan kruxet med att man blir så inkörd med sin egen kamera och så himla van med att både hantera och bära den, att man ofta orättvist bedömmer en annan ny modell för man är inte bekant med den

Men okej greppet kan man känna ganska fort om det är hyggligt, men man har också en bra förmåga att anpassa sig, lillfingret kan få hamna utanför, det går ofta bättre än vad man kan tro åtminstonde efter en tids användning.

//Bengt.
 
Tror gemene man tycker både D7000 och 7D ser lika mkt "press" ut så det är nog ingen skillnad. Greppet är ju särskilt viktigt med lite tyngre objektiv så för mig är det viktigt. Sen tycker jag känslan av kvalite hos canons semiproffs är hög. Natt och dag särskilt jämfört med Sonys 580 vad det gåller känsla. Allt ovanstående är imho.
 
Prova med att tejpa över kamerabetäckningen, Canon eller Nikon med svart maskeringstejp. Byt sedan remmern till en utan reklamtext och ni skall se att kameran plötsligt inte väcker en så stor uppmärksamhet. Vad gäller D7000 och testen som någon hade länken till slogs jag av kommentaren att kameran krävde bättre objektiv för att komma till sin rätt än ex D90 och D300. Alltså samma kommentarer som med rätta framförts när det gäller D3x kontra D700/D3. I övrigt kan jag tipsa dem som inte är så vana med datan och dålig på engelska att tanka ned Googles "översättningsprogram" så får ni hela testen direktöversatt till svenska. Fungerar helt perfekt och gör testen mer lättläst för de flesta. I övrigt slogs jag av att jag inte tyckte bilderna var bättre än D300s, förutom när man kom upp och över ISO 1600. Men även där så var skilnaden knappt märkbar. Vad som även slår en är hur viktigt det är att man fotar i RAW och använder den bästa "frmkallaren" för att få bra resultat. Mjukvaran tycks få större och större betydelse för att få ut det bästa ur dagens mycket bra kameror.
JB
 
Jag klämde lite på en D7000 häromdagen. Den kändes ganska liten och fyrkantig jämfört med min D300. Jag hade nog förväntat mig en "rejälare" (greppmässigt) kamera eftersom jag noterade det direkt.

Hade jag inte kört D300 eller kamera i samma storlek tidigare så hade jag kanske inte tänkt på det. Jag hade nog kunna vänja mig vid D7000 också... Jag kör en D40x också som är mindre och det funkar också.
 
Jag kan hålla med om att D7000 kan upplevas lite liten i greppet. Jag har köpt batteripacken och då blir det rejält, nästan lite för stort faktiskt med mina normalstora händer. Kanske är det ffa höjden på huset som är för "lågt" och ställer till problem. Dock upplever jag det inte som ett stort problem...
 
Jag klämde lite på en D7000 häromdagen. Den kändes ganska liten och fyrkantig jämfört med min D300. Jag hade nog förväntat mig en "rejälare" (greppmässigt) kamera eftersom jag noterade det direkt.

Hade jag inte kört D300 eller kamera i samma storlek tidigare så hade jag kanske inte tänkt på det. Jag hade nog kunna vänja mig vid D7000 också... Jag kör en D40x också som är mindre och det funkar också.

Erhm...ahaha du tycker D7000 kändes liten alltså. Jag har nu känt lite på en d7000 och den var nästan för stor för mina händer, på gränsen, men det blir nog en sån vid årsskiftet!
Men hur åtgärdar ja heta pixlar om jag nu råkar få dem? Hittar inte tråden här.
 
Erhm...ahaha du tycker D7000 kändes liten alltså. Jag har nu känt lite på en d7000 och den var nästan för stor för mina händer, på gränsen, men det blir nog en sån vid årsskiftet!
Men hur åtgärdar ja heta pixlar om jag nu råkar få dem? Hittar inte tråden här.

Den blir säkert riktigt bra för dig :)
 
Det är givetvis ställt utom allt tvivel att kameratyper som 7D och D300s har dom bästa förutsättningarna att hålla stadigt, känslan över ett gedigt bygge är nog så viktigt, det blir liksom betydligt trevligare att skruva på välgjorda rattar, tror det är mycket få som har något att säga om det. A580 är nog rena Dinky toy kameran jämfört med 7D. Alla sonyister hade väl hoppats att A580 hade fått en mera lik 7D kropp. det fanns en gång en modell som hette A700 den var väldigt lik 50D-7D vad gäller kropp och grepp.

Men Sony har växlat spår och åker mot en ny framtid, med en annan typ av kamera som vänder sig till nyuppväxande teknikintresserad generationer, kan vara Sonys enda chans att bryta ny mark. att stångas med Jättegiganter som CaNikon på deras gata, det klarar ingen.

Sony har bara släppt allra första generation av en ny typ av kamera, kan bara bli ännu bättre framöver.
men man har redan på endast 3-4 år släppt en fantastiskt fin ny sensor som sitter i blan. i D7000 och K5 och som kända Foto experter runt världen nu talar om med största respekt. och det den sensorn kan klara är Mätbara Fakta ingenting annat. den sitter faktiskt också i toy-modellen A580.

//Bengt.
 
Okej, jag själv har väääääldigt små händer, jag har provhållit i en d300s och jag nådde inte ens till avtryckaren så om du tycker att d7000 är liten så kommer den passa mig alldeles perfekt för jag har hållit i en d90 och den låg alldeles perfekt i mina händer.

Var D90 perfekt så är inte D7000 det, det är ganska stor skillnad, prova innan du köper.
 
Nu har jag iofs inte känt på D7000, men läser man specarna skiljer det bara någon enstaka mm i storlek. Vad är den stora skillnaden?

Alltså det var minimal storleksskillnad, det är nog själva byggnade av huset som gör att den känns större än vad den är enligt mig...tror de va högst 1cm som skillde.
Men det kändes bra, ska nog tillbaks och känna på både d90 och d7000 samtidigt så jag känner skillnaden, men de lutar åt en d7000.
 
Var i butik idag och testofotade lite med d7000, riktigt skön, blir jävligt snygga bilder.

Ang. greppet tycker jag d7000 är väldigt skönt att hålla i, säkert skönare med battergrepp dock. Jag jämnförde med d300s som också var skön att hålla i, men d300s knappar satt lite knepigt till ibland tycker jag.
 
Nu har jag iofs inte känt på D7000, men läser man specarna skiljer det bara någon enstaka mm i storlek. Vad är den stora skillnaden?

Jag kände på dem på fotomässan, blev förvånad över D7000:s lilla grepp D90 därimot helt ok, nu satt det ett TS objektiv på D7000, det kanske gjorde saken värre.
 
Nu har jag iofs inte känt på D7000, men läser man specarna skiljer det bara någon enstaka mm i storlek. Vad är den stora skillnaden?

Jag tycker att greppet på D7000 är "vasst", väldigt skarp vinkel där fingerspetsarna kröker runt greppet. Om jag lägger fingerspetsarna runt greppet når inte handflatan runt baksidan för säkert grepp. Med fingerspetsarna på den vassa kanten når jag runt bak men det blir vasst för fingrarna. D90 har större böjradie och var skönare att hålla och min 7D är ännu skönare, men skönast var nog 40D. Gissar att andra upplever samma saker helt annorlunda.
 
Jag kände på dem på fotomässan, blev förvånad över D7000:s lilla grepp D90 därimot helt ok, nu satt det ett TS objektiv på D7000, det kanske gjorde saken värre.

Ja jo, alltså greppet i sig är något inte så stort, de är själva höjden på kameran som är utslagsgivande för mig och jag tycker att d7000 kändes lite mer "kantig" mot min d60, men kan vara en inbillning. Ska se om jag kan få testfota med båda d90 o d7000 nästa vecka och fråga lite mer ingående om vad de tycker hur de kameran ligger i mina händer.
 
.../snip/.... Men även där så var skilnaden knappt märkbar. Vad som även slår en är hur viktigt det är att man fotar i RAW och använder den bästa "framkallaren" för att få bra resultat. Mjukvaran tycks få större och större betydelse för att få ut det bästa ur dagens mycket bra kameror.
JB

Jo, det stämmer.

Men man ska inte glömma att samtidigt påpeka att det därmed också krävs mindre och mindre av framkallaren för att få samma kvalitet som vi fick för bara ett par år sedan.

Det är inte så att mer upplösning i kameran kräver mer (och bättre) objektiv för att hålla samma kvalitet som tidigare - det är precis tvärtom. Är man van vid att - detta är ganska "normalfall" enligt min erfarenhet - ta A3 som absolut största förstoring blir detta lättare och lättare för framkallaren ju fler och bättre pixlar du har att BÖRJA arbeta med. Även om objektivet är samma som innan.

Men är det så att man är storleksbegränsad :) så måste man naturligtvis göra så gott man kan med allt annat utöver kameran också. Objektiv, förutsättningar, ljus, teknik, stativ osv. Men detta gällde även för 6MP- kamerorna... En riktigt bra tagen 12MP-bild är ganska mycket lättare att förstora upp till riktigt stora dimensioner än vad en slarvigt tagen 18MP-bild är. Och naturligtvis gäller även det omvända - i ännu tydligare bemärkelse.

Nion har f.ö. officiellt medgett felet med hotspots och video/LV nu:
http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/17099

-Och samtidigt på ett indirekt sätt sagt rakt ut att det går att lösa med en fw-uppgradering.
 

Är det verkligen bara på video-filmerna detta händer? Ingen som har det på stillbilderna?

Frågan är också hur pass lång tid det kan ta för de att få ut denna firmware, och ifall det verkligen hjälper?

För mig är denna fix lite akut då jag står inför ett kameraköp att ta med på min jorden-runt-resa i början på januari.

Just denna hot-pixel-problematik har fått mig att tveka på Nikon och D7000, det känns svagt av ett så pass stort företag att missa en så pass allvarlig sak som detta innan man släpper en produkt. Så detta har fått mig att kanske välja en Canon 7D istället, känslan är dock att 7D är en äldre,tyngre,sämre kamera för mer pengar men det är kanske jag som fått det om bakfoten?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.