Annons

D7000

Jag är verkligen grymt förväntansfull, eftersom man redan gick i uppgraderingstankar så blev det att beställa en från cyberphoto..
Tyvärr var jag kanske lite sen, jag kan bara hoppas att jag får en av de som levereras i omgång ett :)
 
Det tycks som det i stort sett bara är kit med 18-105VR som levereras i början. Men det är inte det sämsta objektivet och det borde vara attraktivt begagnat.
 
Någon som är förvånad över att man bara kan filma i 30b/s i 720 med D7k?!
Jag tycker de verkar skumt då majoriteten av de konkurrerande märkena (läs Canon) pressar upp sina till iaf 50b/s i samma upplösning.

Tror ni som är mer pålästa, att Nikon skulle kunna ändra detta med en uppgradering av mjukvaran i framtiden? eller är denna lyx någon som enbart kommer tilldelas de kommande modellerna (d9k, d400,d4 etc.)

Vi som behöver filma i slowmotion kliar oss i skägget och har 60d i bakhuvudet. (jag vill inte gå över till Canon)

Hur skulle ni själva resonera?

För övrigt pratade jag med Kameradoktorn härom dagen, 5 Nov är dagen för leverans enligt dem.
 
att canon klarar 50 b / s, kan bero på att de har olika sätt att komprimera filerna, men jag är inte säker

i så fall kanske det skulle fungera m mjukvaru uppgradering?

men räcker det för slowmotion med dubbla hastigheten?
 
att canon klarar 50 b / s, kan bero på att de har olika sätt att komprimera filerna, men jag är inte säker

i så fall kanske det skulle fungera m mjukvaru uppgradering?

men räcker det för slowmotion med dubbla hastigheten?

enligt vad jag kan förstå så borde de rimligtvis bli dubbel så bra, än med 30 bilder? :)

men återigen, ingen som har koll varför nikon valt att enbart ha 30b/s i 720?

Hmmm...
 
Generellt så verkar Canon allmänt vassare när det gäller videofilmning. En vild gissning är att de har redan en massa kompetens under samma tak, då de har en egen videokameraproduktion, olikt Nikon - som man kan anta får förlita sig till externa konsulter. Ska man filma mkt så bör man nog satsa på Canon eller Sony.
 
Nu är det ju iofs en ren "fusk-fps" som anges, det är skillnad på interlaced/non-interlaced.

Kameran tar alltså bara en frame per 1/25s - sedan delas bilden upp på ojämna / jämna radnummer och sparas som "ojämna radnr på ojämna bildnr" och "jämna radnr på jämna bildnr".

Det man gör i TV'n, projektiorn, videoprogrammet senare är att man slår ihop de båda bildhalvorna igen så att man får en hel bild var 1/25 sekund.

Det hade varit ganska mycket skillnad om det nu hade varit så att de tog 50 bilder i sekunden - men det gör de alltså inte. De tar hälften av det angivna fps-antalet. Detta är snarare "dubbelt så dåligt" än "dubbelt så bra" eftersom aliasing-effekter och problem med efterbehand / omkomprimering / redigering kan mångdubblas om man har lite otur...
 
enligt vad jag kan förstå så borde de rimligtvis bli dubbel så bra, än med 30 bilder? :)

men återigen, ingen som har koll varför nikon valt att enbart ha 30b/s i 720?

Hmmm...

jo kanske rent logiskt
innan man läst inlägget ovan förstås, om "fusket"
men 30 b s är ju ingen slowmotion
fast det finns ju mjukvaruprogram har jag för mig som kan konstruera slowmotion

sen är det så att nikons codec inte bara är sämre utan även bättre (när kameran inte rör sig)
vad jag fattat
 
Nu är det ju iofs en ren "fusk-fps" som anges, det är skillnad på interlaced/non-interlaced.

Kameran tar alltså bara en frame per 1/25s - sedan delas bilden upp på ojämna / jämna radnummer och sparas som "ojämna radnr på ojämna bildnr" och "jämna radnr på jämna bildnr".
Vad jag kan utläsa så har Canons kameror progressiv filmning, dvs äkta 50 och 60 bilder/s. Stämmer inte det?
Jag skulle gissa på att orsaken till Nikon-modellernas lägre bildfrekvens hänger samman med att Nikons Expeed-processorer är begränsade i hur stor datahastighet och mängd de kan bearbeta.
 
Nu är det ju iofs en ren "fusk-fps" som anges, det är skillnad på interlaced/non-interlaced.

Kameran tar alltså bara en frame per 1/25s - sedan delas bilden upp på ojämna / jämna radnummer och sparas som "ojämna radnr på ojämna bildnr" och "jämna radnr på jämna bildnr".

Förklara för mig hur det går till när jag:

1) med 7D inställd på 720p60, M och 1/500s
2) filmar 1 sekund när en person springer tvärs bilden
3) kollar på klippet i QuickTime, bild för bild
4) tydligt ser 60 olika bilder, alla skarpa och med olika arm/benpositioner

Sitter inte med facit, jag ser bara det jag ser. Exempel på 4 av 60 frames på 1s.
 

Bilagor

  • Dump_004_sx.JPG
    Dump_004_sx.JPG
    87.7 KB · Visningar: 977
  • Dump_005_sx.JPG
    Dump_005_sx.JPG
    87.2 KB · Visningar: 973
  • Dump_006_sx.JPG
    Dump_006_sx.JPG
    86.9 KB · Visningar: 964
  • Dump_007_sx.JPG
    Dump_007_sx.JPG
    87.4 KB · Visningar: 970
Senast ändrad:
Enligt Nikon är säljstart i Sverige 5 november.

Jag mailade cyberphoto, de sa i slutet på nästa vecka, troligen menar de fredagen då..
De vet inte hur många kameror de får in tyvärr.. Dessutom misstänker jag att jag ligger långt ner på deras lista.
Det skulle ju varit underbart att få kameran på fredagen, men det ser väl inte ut som att det är möjligt..
 
Jag lade en jämförelse mellan D7000 - D5000 - D700 här:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/950500/0#8986517

Lägg märke till de lite speciella omständigheterna. Jag har framkallat bilderna från råfiler, med förutsättningen "halvformat" - detta gör att konverteraren inte lägger till några egna efteruträknade pixelvärden. Det som finns i bildfilen är de värden kameran sparat i råfilen, inget annat (förutom den nödvändiga färgkorrigeringen från råfilsdata > sRGB).

D7000 nerskalad till 12MP för att storlekarna ska stämma.
 
Jag mailade cyberphoto, de sa i slutet på nästa vecka, troligen menar de fredagen då..
De vet inte hur många kameror de får in tyvärr.. Dessutom misstänker jag att jag ligger långt ner på deras lista.
Det skulle ju varit underbart att få kameran på fredagen, men det ser väl inte ut som att det är möjligt..

Hmm jag står femma på deras lista men det beror väl kanske på om de får hus eller kit också? Jag har beställt bara huset. Jaja håller tummarna men med snigel-Posten så ska jag nog inte tro att jag har den redan i slutet av veckan. Cyberphoto är ju blixtsnabba men sen kan den ju ligga ett par dagar medan Posten ska fundera på i vilken korg de ska lägga det i.
 
Jag lade en jämförelse mellan D7000 - D5000 - D700 här:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/950500/0#8986517

Lägg märke till de lite speciella omständigheterna. Jag har framkallat bilderna från råfiler, med förutsättningen "halvformat" - detta gör att konverteraren inte lägger till några egna efteruträknade pixelvärden. Det som finns i bildfilen är de värden kameran sparat i råfilen, inget annat (förutom den nödvändiga färgkorrigeringen från råfilsdata > sRGB).

D7000 nerskalad till 12MP för att storlekarna ska stämma.

jag är inte jätteimponerad av vad jag har sett från d7000 och i jämförelse med d90
stämmer min iaktagelse?
 
Hmm jag står femma på deras lista men det beror väl kanske på om de får hus eller kit också? Jag har beställt bara huset. Jaja håller tummarna men med snigel-Posten så ska jag nog inte tro att jag har den redan i slutet av veckan. Cyberphoto är ju blixtsnabba men sen kan den ju ligga ett par dagar medan Posten ska fundera på i vilken korg de ska lägga det i.
Kit också vad jag förstod.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.