Annons

D700, Svartvit & inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

idasjögren

Aktiv medlem
Har fått en hel del kommentarer om att mina bilder borde ha lite mer kontrast osv. Och har börjat fundera på hur andra egentligen ställer in sina kameror. Att fotografera i RAW-format är relativt nytt för mig men något jag helt gått över till.
Har lyckats läsa mig till att man minskar på brus om man håller sig till bas-iso i kameran, och fotar i läge neutral & inte ökar på tex skärpan till max. Vet dock inte hur det funkar om man kör läge monocrome & använder tex rödfilter för att öka kontrasten?

Jag fotar ju allra mest svartvit & i studiomiljö. Nu är jag lite nyfiken på hur ni andra ställer in era kameror... :)

Jag tycker själv att jag upplever mina bilder som lite gråa & att de saknar den svärtan jag fick med min analoga kamera & T-max-film, men det kan ju oxå vara jag som gör något stort fel eller inte behandlar mina bilder rätt i datorn sen....

Har testat Capture NX 2 på trial, och har Lightroom 2,5 & CS3 installerat på datorn. Det jag är ute efter är bilder med god skärpa, fin svärta & kontrast & jag vill ha detaljrika bilder utan en massa störande brus... Tacksam för all hjälpa jag kan få! :)
 
Om jag uppfattade ditt inlägg rätt så använder du kamerans svartvitkonvertering.
Har läst och upplever själv att för att få riktigt bra svartvita bilder så ska man fota dem i färg och sedan göra dem svartvita i exempelvis Photshop.
I photoshop finns dock hur många sätt som helst att göra bilderna svartvita så sök på internet efter olika metoder och välj den som passar dina bilder bäst.
 
Har fått en hel del kommentarer om att mina bilder borde ha lite mer kontrast osv. Och har börjat fundera på hur andra egentligen ställer in sina kameror. Att fotografera i RAW-format är relativt nytt för mig men något jag helt gått över till.
Har lyckats läsa mig till att man minskar på brus om man håller sig till bas-iso i kameran, och fotar i läge neutral & inte ökar på tex skärpan till max. Vet dock inte hur det funkar om man kör läge monocrome & använder tex rödfilter för att öka kontrasten?

Jag fotar ju allra mest svartvit & i studiomiljö. Nu är jag lite nyfiken på hur ni andra ställer in era kameror... :)

Jag tycker själv att jag upplever mina bilder som lite gråa & att de saknar den svärtan jag fick med min analoga kamera & T-max-film, men det kan ju oxå vara jag som gör något stort fel eller inte behandlar mina bilder rätt i datorn sen....

Har testat Capture NX 2 på trial, och har Lightroom 2,5 & CS3 installerat på datorn. Det jag är ute efter är bilder med god skärpa, fin svärta & kontrast & jag vill ha detaljrika bilder utan en massa störande brus... Tacksam för all hjälpa jag kan få! :)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=100524

Min jämförelse är dock borttagen.
 
Raw är raw, spelar ingen roll hur du ställer in kontrast etc i kameran, det gör du i bilbehandlingsprogrammet sedan.

MVH Julle.
 
Jag kör numera svartvitt direkt i kameran. Tycker faktiskt att det blir aningen bättre, och framförallt mindre efterarbete med konvertering etc. Bestämmer mig innan sessionen, hur jag vill ha det med bildstilen.
Kör man färg, så har man först efterbearbetning i det. Och sedan tycker jag att det är sällan, en redigerad färgbild blir bra i direkt konvertering till svartvitt, utan kräver sin handpåläggning igen, vad gäller ljus och kontrast.
Så, för mig gäller sv/v direkt, i 90 procent av fallen. Mvh, /Peter-L
 
Tack för era kommentarer, hjälpsamma :)

Jag var nog lite otydlig dock, innan när jag fotograferade i Jpeg ställde jag alltid in svartvit direkt i kameran, numera när jag kör Raw fotar jag i färg. Men min fundering på hur man lämpligast ska "bas-ställa-in" kameran för att få minst brus, finast färger, toner osv gäller både färg & svartvit.
 
Om du kör NX2, följer kamerainställningarna med råfilen in i programmet. Jag tycker du kan testa för att få fram bästa resultat. Kör samma motiv med olika inställningar och se hur det blir i NX2.

Lycka till!
Lena
 
Jag tycker det verkar vara lite overkill med råfiler till svartvitt. Om du fotar jpeg i högsta kvalitet så kan du skruva en hel del på bilderna och om du fotograferar i färg så har du stora möjligheter till effektfull konvertering till svartvitt eftersom du kan vikta de olika färgerna i vissa filter vilket ger stora möjligheter till kontrastrika bilder även om den naturliga kontrasten i motivet inte är särskilt stor.

När det gäller brus i bilden så tycker inte jag att det är särskilt känsligt för svartvitt. Det är snarare så att brus tillför mer liv i en svartvit bild och ibland lägger jag på extra brus i mina svartvita bilder därför.

Se bara till att du inte överexponerar, för då har du inget att hämta i högdagrarna, annars kan du som sagt skruva ganska mycket även på en jpeg.
 
Om du vill få riktigt bra s/v så är det bara PS som gäller. Bäst resultat får du om du sparar färgkanalerna och labbar i efterhand med olika färger i gråskala. MEN, dina bilder kan få ett rejält lyft bara genom att höja kontrasten och dra lite i kurvorna (curves)....pröva dig fram. En klassisk "S" kurva gör mycket. Då kommer du ifrån den trista grå hinnan som oftast ligger på obehandlade bilder. Det vita blir vitt och svart ordentligt svart. Om du tycker kurvor ser för bökigt ut så prova nivåer (levels). En enklare variant som oftast funkar bra den med.

Sen, när det gäller s/v så är det också mycket viktigt att vitbalansen är rätt - men det är ett senare kapitel.
 
Jag brukar ibland ställa kameran på s/v men fotar ändå i råformat. Då ser jag en indikation på kameraskärmen hur väl bilden funkar som svartvit, men kan fortfarande i datorn välja om jag gör färgbild eller svartvit bild av den vid råkonverteringen. Svartvit jpeg direkt i kameran skulle jag inte våga köra med. Vill ha flexibiliteten jag får med att göra konverteringen i efterhand.

En sak som det lönar sig att vara uppmärksam på vid råkonvertering till svartvitt är vitbalansen. Den påverkar detaljåtergivningen och kontrasterna rätt kraftigt tycker jag. Själv brukar jag utgå från autovärdet som råkonverteraren räknar ut, och justera vid behov. Därefter justerar jag kontrasterna och skuggor/högdagrar tills jag är nöjd. Efteråt kan jag ännu göra smärre justeringar i nån annan mjukvara men det gör jag långt i från alltid (är bara glad amatör och nybörjare och har inga direkta kvalitetskrav på mina bilder).
 
"Jag tycker det verkar vara lite overkill med råfiler till svartvitt".

Nja, det beror på.

Plåtar man raw så får man ju både färg och svartvitt.
Ofta har jag hört: -Den skulle nog vara snygg i färg också.

Och då jag bara plåtar raw kan jag erbjuda den svartvita även i färg,
och det har uppskattats av en del faktiskt som först ville ha svartvitt, men sedan ändrat sig, eller t.om velat ha bilden både i färg och svartvitt.

Tycker det är viktigt att de man plåtar kan få valfriheten efteråt.
Så personligen tycker jag inte det är overkill.

MVH Julle.
 
"Jag tycker det verkar vara lite overkill med råfiler till svartvitt".

Nja, det beror på.

Plåtar man raw så får man ju både färg och svartvitt.
Ofta har jag hört: -Den skulle nog vara snygg i färg också.

Och då jag bara plåtar raw kan jag erbjuda den svartvita även i färg,
och det har uppskattats av en del faktiskt som först ville ha svartvitt, men sedan ändrat sig, eller t.om velat ha bilden både i färg och svartvitt.

Tycker det är viktigt att de man plåtar kan få valfriheten efteråt.
Så personligen tycker jag inte det är overkill.

MVH Julle.

Plåtar man jpeg får man också färg och kan välja sen. Det är en missuppfattning att jpeg inte skulle duga till något. Jag hade precis en utställning där alla bilder var tagna i jpeg, och ingen enda kommenterade någon brist i teknisk kvalitet. Jpeg fungerar utmärkt.
 
Plåtar man jpeg får man också färg och kan välja sen. Det är en missuppfattning att jpeg inte skulle duga till något. Jag hade precis en utställning där alla bilder var tagna i jpeg, och ingen enda kommenterade någon brist i teknisk kvalitet. Jpeg fungerar utmärkt.

Om man väljer svartvitt och jpeg i kameran kan man inte få färg.

Men jag tror att en missuppfattning smög in här, jag tänker på en kamera inställd på svartvitt och jpeg.

Jag bearbetar bilder mycket i diverse bildbehandlingsprogram och jpeg är ett förstörande format och jag vill kunna behandla bilderna flera gånger, ändra, justera utan att det blir någon kvalitètsförlust.
En överexponerad bröllopsklänning i jpeg vore en mardröm för mig.

Jag kör raw för att det är mitt "negativ" varifrån jag själv sätter grunderna inför hur jag vill att bilden ska framställas.

Men givetvis säger jag inget om de som kör jpeg, man gör som man själv vill.

RAW / AdobeRGB är min trygghet.

MVH Julle.
 
Senast ändrad:
Skulle inte drömma om att ta annat än i RAW.
Då har du ett orginal som du kan bearbeta precis hur du vill. Varför sumpa den möjligheten?

Jag sparar allt i RAW samt DNG.
Nu älskar jag förvisso bildredigering oerhört mycket.

Annars om du vill ha svartvitt snabbt i t.ex PS så kör Gradient map.
Eller insticksprogrammet Silver Efex Pro. (Finns testversion att ladda hem)

Men en Holgakamera skall det bli förr eller senare :)
 
Om du vill få riktigt bra s/v så är det bara PS som gäller. Bäst resultat får du om du sparar färgkanalerna och labbar i efterhand med olika färger i gråskala. MEN, dina bilder kan få ett rejält lyft bara genom att höja kontrasten och dra lite i kurvorna (curves)....pröva dig fram. En klassisk "S" kurva gör mycket. Då kommer du ifrån den trista grå hinnan som oftast ligger på obehandlade bilder. Det vita blir vitt och svart ordentligt svart. Om du tycker kurvor ser för bökigt ut så prova nivåer (levels). En enklare variant som oftast funkar bra den med.

Sen, när det gäller s/v så är det också mycket viktigt att vitbalansen är rätt - men det är ett senare kapitel.

Visst är det viktigt att höja kontrasten i svartvita bilder. Men det bör också påpekas risken med att för mycket global kontrast lätt leder till blockerade skuggor, utbrända högdagrar och ett överdrivet utseende samt mer brus.

Här är en svartvitt bild (D3s, f2.8, 1/20 s, 185 mm, 70-200/2.8 VR II, ISO 1600) där 0 är färgbilden med endast borttagna färger, 1 är en konvertering i Photoshop och 2 är en NX-konvertering med monokrom och grönfilter samt D-lighting. 2 ger för stark kontrast, vilket inte fungerar så bra vid porträtt, medan 1 har lagom kontrast i mitt tycke. Vad som passar är förstås individuellt och varierar mellan olika bilder och motiv.
 

Bilagor

  • -_D3S4780_04 kopiera 2.sv.jpg
    -_D3S4780_04 kopiera 2.sv.jpg
    42 KB · Visningar: 453
  • -_D3S4780_04 kopiera 4.sv.jpg
    -_D3S4780_04 kopiera 4.sv.jpg
    49.3 KB · Visningar: 442
  • -_D3S4780_06.sv.jpg
    -_D3S4780_06.sv.jpg
    42 KB · Visningar: 450
Senast ändrad:
Visst är det viktigt att höja kontrasten i svartvita bilder. Men det bör också påpekas risken med att för mycket global kontrast lätt leder till blockerade skuggor, utbrända högdagrar och ett överdrivet utseende samt mer brus.

Visst....men då har man dragit i för mycket. Målsättningen är ju ändå att göra det rätt, dvs lagom och pröva sig fram.
 
Visst....men då har man dragit i för mycket. Målsättningen är ju ändå att göra det rätt, dvs lagom och pröva sig fram.

Många som sysslat med bildbehandling har nog erfarit att de tagit i för mycket med både kontrast, skärpa och färgmättnad i sin iver att göra bilden så bra som möjligt.

Det finns hur många exempel som helst på att fotografer överdriver kontrasten i svartvita bilder.

Problemet är att om färgbilden i sig rymmer blockerade skuggor och utbrända högdagrar, genom att sensorns DR överskridits, är det svårare att höja den globala kontrasten generellt. Det kan då behövas två rawkonverteringar - en för högdagrarna och en för skuggorna - samt en svartvit konvertering med lagermask.

Allt som allt tar en sådan konvertering till svartvit bild då mycket tid i anspråk.

Glädjande nog ger faktiskt dagens Nikon DSLR bra svartvit kvalitet många gånger direkt i kameran. Dessutom kan man i de senaste modellerna rawkonvertera direkt i kameran och där testa tex hur de olika färgfiltren påverkar resultatet.

Självklart kommer alltid en gedigen bildbehandling från raw ge bäst resultat oavsett om bilden skall användas i färg eller svarvitt. Kostnaden är tid, tålamod och kunskap.
 
Jag håller med om allt du säger här Tore :) Allt jag tipsade trådskaparen om var att öka kontrasten lite då hon upplevde sina S/V bilder som lite platta och grå - saknade tryck helt enkelt. Går man för långt blåser man förstås information men tanken är ju inte att det skall gå ditåt. Om det gör det så har man lärt sig av misstagen.

Om man kikar på många av de bilderna som skulle behöva en omgång så ser det dock inte ut att behövas så mycket för att göra ett lyft.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.