Annons

D70 vs D100 - Bruset

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Äger för närvanrade en D1a som jag är mycket nöjd med. Upplösningen räcker i de flesta fall och bruset stör inte vid iso 200-400.

som ett komplement vore inte 6 mpixlar fel då det kan behövas.

Är det stora skillnader i brusnivå om man jämför D70 och D100 på lägsta iso (200 på bägge?) och upp till 800?

Vertikalgrepp skulle inte sitta fel.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page14.asp
Man börjar ju skönja att D100 drar lite åt det rosa/röda hållet redan vid ISO400, medan D70 håller sig tämligen neutral upp till ISO800 där man kan skönja att den drar lite åt grönt.

Det är väl eg ganska marginella skillnader. D100 har mer brus i röd och blå kanal medan D70 har mer i den gröna.

vertikalgreppet är mäkta skönt, det kan jag erkänna. men för det priset är det frågan om det är värt det.
känner mig lite smålurad, men å andra sidan är det enormt skönt med flera veckor lång batteritid oxå.

Har räknat ut SNR på bilderna från dpreview. Det är på det grå och visar hur många gånger mer signal man får i förhållande till luminositetsbruset. Börjar med iso 200 och knatar upp till 800 på dem:

D100:
106 80 60

D70:
81 64 48

Dvs förvånandsvärt mycket mer information från D100. Använder själv en D100 och tycker inte riktigt om filerna man får ut från en D70, men det kan såklart hända att jag inte vant mig..

Intressant. Hur funkar det? Är det en sämre bildprocessor i D70 eller andra algoritmer eller teknik eller vad beror det på?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar