Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 - uppladdning till CF-kortet

Produkter
(logga in för att koppla)

red-top

Aktiv medlem
Hiall --

Jag tog några rutor av fyrverkerierna på stockholmshimlen kring tolvslaget på nyår med exponeringstider på mellan 30 och 90 sekunder och irriterades inte litet av, att uppladdningen till minneskortet tar längre tid än själva exponeringen, och då har jag ändå ett SanDisk Extreme 1GB...

Vofför e de på dette vise..?

YoursTruly
./h@nsN.

Kamerans brusreducering funkar som så att den tar en helt svart bild med samma slutartid som den riktiga bilden. Sen använder den informationen från den för att kunna veta vad som är brus och vad som är riktig bild.

Slår du av brusreduceringen kan du fotografera snabbare, men med risk för lysande pixlar och annat otyg.

jimh skrev:
Kamerans brusreducering funkar som så att den tar en helt svart bild med samma slutartid som den riktiga bilden. Sen använder den informationen från den för att kunna veta vad som är brus och vad som är riktig bild.

Slår du av brusreduceringen kan du fotografera snabbare, men med risk för lysande pixlar och annat otyg.
Aaah - jag har inställt ISO200, brusreducering PÅ - skulle kanske kunna slå av den, utan att få mera brus..? Vid ISO200 blir det väl det brus, som det blir ändå i de svarta ytorna..? Eller..?

YoursTruly
./h@nsN.

Jag har i princip alltid på brusreduceringen i min D100. Har bara testat långa exponeringar utan brusreducering någon enstaka gång och då uppstod lysande pixlar. Vid tider runt minuten gissar jag att du kommer att vilja ha brusreducering oavsett vad du har för känslighet inställd, men jag har som sagt inte gjort några jämförelser för att styrka mitt gissande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar