Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 serietagningshastighet samt dammproblem!

Produkter
(logga in för att koppla)

dbarton

Ny medlem
Hej,

Nu när skidsäsongen dragit igång vill jag dra full nyttja av D70's serietagning av bilder. Efter att ha testat hemma så konstaterar jag att de utlovade 3 fps inte verkar funka speciellt bra för mig. Jag får endast upp hastigheten någorlunda när jag skjuter i NEF-format, men begränsas då till endast 3 bilder innan bufferten är full. Därefter tar det rätt "lång" tid att skriva ner bilderna till kortet innan jag kan skjuta en ny 3-sekvens. Jag använder ett Lexar Pro 80x 1 Gb kort, vilket jag tycker borde räcka för ändamålet. Väljer alla andra format så verkar det mest vara 1 fps, vilket jag misstänker beror på JPEG komprimeringen som tar tid. Har jag missat något eller är begränsningen 3 fps och då endast 3 bilder i NEF format?

Jag har även upptäckt att jag lyckats smyga in ett dammkorn på CCD'n vilket ger sig mest till känna vid utomhusfotografier där ren motivbakgrund existerar. Vilket är det bästa sättet att få bort kornet. Har kollat runt lite på nätet och det förekommer olika rekommendationer samt varningar för att CCD'n kan skadas vid rengörning.

Tack,
David

Se till att du har "brusreducering vid långa exponeringstider" avstängd, den reserverar plats i buffern.

Testa att blåsa bort det först, håll kameran upp och ner och blås med en sån vanlig linsblåsmojäng (inte tryckluft) när du har slutaren öppen. Funkar för mig.

Med RAW/NEF rymmenr bufferten 4 bilder. Efter 4 bilder går hastigheten ner till ca 1fps.
I Jpeg Fine ska den klara 12 bilder i bufferten och behåller således 3fps i 12 bilder för att sedan sjunka till ca 2.5fps, om jag inte missminner mig.

Att brusreduceringen kan dra ner hastigheten är ett känt fenomen, men dina resultat verkar ju tämligen märkliga.

Tack!

Tackar för de snabba svaren! Jag har brusreducering påslaget och ska testa det i första hand. Lustiga är att i sökaren ser jag bufferten, vilken ligger på ca 12 bilder i Fine. Däremot så får jag inte alls samma hastighet.

Ska prova blåsa rent och återkommer med resultat.

Tack,
David

Såg att du bor i stockholm, om du har vägarna för bi sergelfoto eller kameradocktorn så hjälper dom dig på ett knyck med att blåsa bort dammet.

Slå av en grej som heter BKT eller något liknande. Det börjar på B iaf och står om det är på eller inte i över displayen. Jag vet inte vad det är men det funkade för mig när jag lånade hem en D70.

Resultat

Snabb sammanfattning:

Tog bort Brusredusering och därefter fungerade kameran alldeles ypperligt under serietagning. Hoppas någon firmware uppdatering fixar detta i framtiden!

Provade att blåsa rent sensorn och lyckades få bort det irriterande dammkornet som syntes under normal användning. Gjorde sedan ett snabbt test med bländare 22 och kan bara konstatera att flera små korn finns kvar. :(

//David

Jag har också fått in en massa små dammkorn verkar det som. Lättast är kanske att gå in där man köpte kameran och be dom fixa rent den. Så slipper man sitta och svettas och må dåligt över att försöka göra det själv =)

Fast i framtiden får man väl lära sig det ändå.
Det är väl bäst att köpa nån linsblåsa som blåser rent.

Om man söker i äldre forum så skriver folk att man ska köpa en sån däringa spruta på apoteket, Som tar bort öronvax. Ska tydligen funka bra som rengöringstillbehör ;)

Fruckan skrev:
Om man söker i äldre forum så skriver folk att man ska köpa en sån däringa spruta på apoteket, Som tar bort öronvax. Ska tydligen funka bra som rengöringstillbehör ;)

Jovisst det gör det men det är inte ofarligt att blåsa heller! Det innebär ju bara att smutsen hamnar någon annanstans. Inte nödvändigtvis utanför kamerahuset.
Se till att hålla kameran med öppningen nedåt när du blåser så ökar chansen att smutsen hamnar utanför kamerahuset!

/AnWi

clindh skrev:
Se till att du har "brusreducering vid långa exponeringstider" avstängd, den reserverar plats i buffern.

Testa att blåsa bort det först, håll kameran upp och ner och blås med en sån vanlig linsblåsmojäng (inte tryckluft) när du har slutaren öppen. Funkar för mig.

Jag har fått ett dammkorn på sensorn och skulle behöva blåsa rent men hur får man slutaren att stanna i öppet läge så att man får chansen att blåsa rent?

Hittade min borttappade manual och där stod det hur man skulle göra.

Någon blåsbälg har jag inte så jag blåste genom en damstrumpa så att jag itne skulle riskera att få saliv eller annat otrevligt på sensorn.

Dammkornet är borta och julhelgens bilder är räddade

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar