Annons

D70 + sb600

Produkter
(logga in för att koppla)

megadollars

Ny medlem
Har en Nikon D70 och en SB 600 blixt, men jag tycker bilderna blir för varma i färgerna när jag använder den externa blixten, vilka inställningar använder jag för att få så naturliga färger som möjligt?

Nu kör jag på programmen M eller A när jag använder den externa blixten.

Undrar också om jag inte kan få snabbare tider än 1/500 när jag använder blixten?

Nån som vet och kan hjälpa mej med detta?

Själv gillar jag de varma färgerna men det är väl annars vitbalansen som ska sättas på +1 eller +2.

snabbare än 1/500 får du inte med någon nikonblixt utan fysiskt hack.

megadollars skrev:
Har en Nikon D70 och en SB 600 blixt, men jag tycker bilderna blir för varma i färgerna när jag använder den externa blixten, vilka inställningar använder jag för att få så naturliga färger som möjligt?

Nix inte snabbare än 1/500 med D70, det har att göra med slutarens konstruktion.

Några motfrågor:

* I vilket läge är blixten? M, A TTL eller TTL-BL?
* Kör du med manuell eller automatisk vitbalans?

Re: Re: Re: D70 + sb600

emil t skrev:
Nja. Det har väl inget att göra med slutarens konstruktion. Det är en mjukvarugrej som faktiskt kanske ändras i en framtida firmware.

Slutaren är digital över 1/250 tror jag...

Jo, det var det jag egentligen menade: slutaren är digital.

Jag fick ett egendomligt mönster i bilden när jag anslöt en extern blixt och drog ner slutartiden till 1/1000. Verkar som varannan pixel skiftas ut för att minska exponeringen.

Är du helt säker på att det bara en är en mjukvarugrej? Om det är exakt samma analoga hårdvara i D70 och D2H så borde det fungera, men frågan är om Nikon vill släppa programvara som börjar sudda ut gränsen mellan dessa modeller?

Ställ vitbalansen i blixtläge.
Om du inte blir nöjd med det så fota i raw och fixa i efterbehandligen.

Med min studioblixt så kan jag köra i princip vilken tid som helst utan problem iallafall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar