Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 & M42/makrobälg

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonke O

Aktiv medlem
Tänkte höra om nån provat att montera en M42 adapter på en D70.

Jag har en makrobälg till min Nikkormat Ftn kamera och tänkte köpa en M42 adapter och testa med bälgen på D70:n

Nu till frågan.. vad händer om man sätter en sån adapter på kameran?? Blir den galen och bara skriker för att den inte hittar nått objektiv eller kan man köra helt manuellt???

Tänkte höra men er innan man slösar pengar på en adapter som inte fungerar.
/Jonas

Det går att köra helt utan objektiv i Manuellt läge så det ska gå fint att köra med bälgen... i M då dvs.

Så vida du inte råkar kortsluta nåt med m42 adaptern dvs...

Ja då skall jag genast inhandla en adapter....
Men sitter det några kontakter på den så man kan kortsluta kameran då vete f*n om jag vågar koppla dit den :))))

Tackar så mycket för svaret.
/Jonas

Halloj !

ingen risk att kostsluta kontakterna (sitter 5 mm längre in i kameran)

Jag köpte en "T2" adapter (soligor) på cyberphoto.

Då får du ett 47,5 mm spår utan gängor. I spåret sitter en fastskruvad ring med M42 gänga. Alltså två möjligheter att fästa nåt.

har provat på ett 600mm f6 ombyggt flygfotoobjektiv, och det funkar.

mvh
Martin

Ja men då är det lungt...då skall jag köpa en adpater och knäppa lite (mycket..hehe) makrobilder. Det blir en makalös förstoring med bälgen. Men man har ju noll koll på bländare och ljusmätning mm. på min mikkormat och det betyder ganska många "test" bilder och i slutänden ganska dyra bilder eftersom man måste framkalla dem.

Detta är ju en stor fördel med digitalt då man kan mixtra och testa hur mycket man vill alldeles gratis.... man kan ju till och med koppla ihop den med datorn och styra kameran med den så ser man på en gång bilden och kan göra justeringarna.

Ja, ja nu vart det en hel roman bara för att tacka för svaret :))))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar