Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 +db-600?

Produkter
(logga in för att koppla)

spideer

Aktiv medlem
Jag läste på nikons hemsida att

"SB-600 erbjuder också helt automatisk exponeringskontrool när den används som trådlös slav till en SB-800, eller via den nya "Commander" funktionen hos Nikon D70's inbyggda blixt."

Men har aldrig fattat det där med *commander* funktionen. nån som vet ifall det ska fungera?

Vet att man kan använda 600:an som slav till 800:an

Du ställer D70ns blixtläge till commander via menyn, det står i manualen (blixtens eller kamerans) vilken kanal etc som det ska vara inställt på men som jag minns det var rätt inställningar förinställt. Sedan ställer du blixten på att agera slav och sedan är det bara att börja plåta. Inga konstigheter.

Jodå, det fungerar.
På min kamera var det inte förinställt.
Kameran var inställd på "vanlig" TTL och jag fick manuellt ställa om till "Commander"-läge.
Du hittar denna inställning under "Custom"-menyn -> inställning nr. 19. Välj "Kommandoläge" och sedan blixtfunktion (TTL eller manuell).

Jag har provat att fota med "remote" blixt. Jag må då säga att det går att skapa intressanta blixtkompositioner i detta läge.

Det jag har upptäckt är att då jag fotat min lilla 6-månanders son på detta vis, så har han blundat på nästan varenda bild. Detta pga att D70'an utlöser ett gäng blixtar för att utlösa SB-600'an "remote".
Kan rekommendera att köpa en SC-17/18 förlängningskabel till blixten. Bra att ha då du vill flytta blixten från kameran och samtidigt utlösa blixten direkt. I "Commander"-läget så blir det nämligen en viss fördröjning innan blixten utlöses.

mvh /Fredrik

fotofred skrev:
Det jag har upptäckt är att då jag fotat min lilla 6-månanders son på detta vis, så har han blundat på nästan varenda bild.

Finns en del som använder rear sync för att komma runt det problemet. Det kan ju vara värt att testa.

fotofred skrev:
Jodå, det fungerar.
På min kamera var det inte förinställt.
Kameran var inställd på "vanlig" TTL och jag fick manuellt ställa om till "Commander"-läge.
...
Jag syftade på att kanal och det där andra som man kan ställa som var förinställd att funka direkt, men efter en snabb koll så inser jag att det ställs på blixten. Den var förinställd mycket riktigt. Bara att ställa om blixt till slav och kamera till commander och plåta på alltså. Ursäktar om mitt syftningsfel lett till huvudbry.

testade det men min 19 flik är grå skuggad och jag har valt den mer detaljerade menyn. kan tyvärr inte hitta min bruksanvisning.

Hmm, hur gör man när man sätter blixten så att den agerar slav ?
Gör man det i kameran eller i blixten och hur isåfall ?

Tack på förhand.

Jag testade det på min fars SB-600 när jag var hemma över jul. Man måste ställa in både blix och kamera. Kameran ställer man i Commander Mode och blixten i trådlöst läge (det är en symbol som ser ut som ett S lite på sniskan).
Det står i manualen för respektive enhet åxå.

dumbo skrev:
Jag testade det på min fars SB-600 när jag var hemma över jul. Man måste ställa in både blix och kamera. Kameran ställer man i Commander Mode och blixten i trådlöst läge (det är en symbol som ser ut som ett S lite på sniskan).
Det står i manualen för respektive enhet åxå.

Blixten i trådlöst läge ?
PÅ blixten eller i kameran ?
Vilken meny ?

Gör enligt följande....

SB-600:
1. Tryck på och håll inne knapparna "Zoom" och "-" samtidigt.
2. Efter 2-3 sekunder så får du upp en val som förmodligen säger "Off" tillsammans med en blixtsymbol (ett Z med en pil i nedre högra hörnet). Om inte så bläddra med "+"/"-" tills denna symbol dyker upp.
3. Tryck på "Mode" för att ändra till "On". Du ställer då om blixten till slavläge.
4. Placera blixten på önskad position. T ex med hjälp av den medföljande foten (liten svart, i plast).

D70:
1. Gå in i menyn.
2. Välj inställnigsmenyn (ser ut som en rosa penna).
3. Välj inställning nr 19, "Blixtläge".
4. Välj "Kommandoläge"
5. Välj något av alternativen "TTL", "AA" eller "M". Se manualen för beskrivning av respektive alternativ men välj "TTL" för stunden.
6. Fäll upp den inbyggda blixten.
7. Sikta och skjut. Den inbyggda blixten kommer nu att fyra av slavblixten.

Anm. Det går att ytterligare konfigurera inställningarna på repsektive enhet. Det jag visar ovan är en standardinställning som fungerar under förutsättning att man inte mixtrat med standardvärdena på t ex blixtenheten. Fungerar inte ovanstående beskrivning så kan det t ex bero på att blixtkanalen som SB-600:an lyssnar till är ändrad. "Default" är kanalgrupp 3 tror jag. Se manualen.

Mvh
/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar