perstromgren
Aktiv medlem
Jag var på kalas i lördags. Kul kalas; allmänt oväsen och badkar fullt med ölflaskor!
Nå, värden bad mig ta några bilder med hans D70 inkl SB-800. "Piece of cake", sa jag, eftersom jag träffat sådana förr.
Men, jag misslyckades å det grövsta! Bilderna blev underexponerade, vad jag än gjorde!
1. Jag prövade två-punkts grön återstart.
2. Jag prövade alla inställningar som verkade ha med blixt att göra.
3. Jag prövade inbyggd blixt.
Allt med samma resultat, ett par stegs underexponering, och allmänt opålitlig exponering.
Jag har sett några trådar här som handlar om detta problem, men inte fått någon klarhet i vad jag kan tipsa min kompis att göra. En tråd sa' att verkstaden bara att bytt mjukvara i en D70. Kan det vara fruktbart? Kan han göra det själv med hjälp av lämplig webblänk?
Vad kan jag tänkas ha missat av inställningar, med tanke på 1 + 3 ovan?
Kalaset är över, men vad ska jag tipsa D70-ägaren att göra? Verkstan nästa?
Per.
PS. I detta läge märker man vad oerhört mycket inställningar det finns på en D70 och en SB-800 tillsammans. Ska alla kombinationer prövas, har man att göra en stund... Leve SB-400! DS.
PPS. Kitoptiken 18-70 användes. DS
Nå, värden bad mig ta några bilder med hans D70 inkl SB-800. "Piece of cake", sa jag, eftersom jag träffat sådana förr.
Men, jag misslyckades å det grövsta! Bilderna blev underexponerade, vad jag än gjorde!
1. Jag prövade två-punkts grön återstart.
2. Jag prövade alla inställningar som verkade ha med blixt att göra.
3. Jag prövade inbyggd blixt.
Allt med samma resultat, ett par stegs underexponering, och allmänt opålitlig exponering.
Jag har sett några trådar här som handlar om detta problem, men inte fått någon klarhet i vad jag kan tipsa min kompis att göra. En tråd sa' att verkstaden bara att bytt mjukvara i en D70. Kan det vara fruktbart? Kan han göra det själv med hjälp av lämplig webblänk?
Vad kan jag tänkas ha missat av inställningar, med tanke på 1 + 3 ovan?
Kalaset är över, men vad ska jag tipsa D70-ägaren att göra? Verkstan nästa?
Per.
PS. I detta läge märker man vad oerhört mycket inställningar det finns på en D70 och en SB-800 tillsammans. Ska alla kombinationer prövas, har man att göra en stund... Leve SB-400! DS.
PPS. Kitoptiken 18-70 användes. DS