Annons

D3300 vs d90

Produkter
(logga in för att koppla)

asjohem

Aktiv medlem
Tjena!

Har idag en Nikon D3300, vilket ja är nöjd med. Men jag har två stycken objektiv utan AF motor så manuell fokus är enda alternativet och AF är ett krav för mig.

Budgeten är stram, så jag funderar på om man skulle skaffa en D90 istället med inbyggd AF motor.
Men jag har läst en del och D3300 har tex 24mp ist för 12mp som D90, ISO 12.800 ist för 3200 (upp till 6400) som D90. ISO kör ja nästan alltid väldigt lågt och ser inte vad ja skulle med 12.800 till så det spelar ingen roll. Men MP då, gör de stor skillnad för mig som amatör?

Jag vill kunna framkalla bilder i ganska stort format för inramning och hänga hemma. Vad säger ni experter? Min särbo har en D90 och jag tycker det verkar ok. Men vill samtidigt inte byta ner mig alltför mycket. Eller ska ja lägga på en liten peng och ta en annan Nikon modell? Som sagt så vill ja hålla budgeten, runt 2500:- kanske för ett hus.
 
Vad är det för objektiv?
En begagnad d90 hittar du för 1500kr. Men det är ju en gammal kamera. Jag skulle råda att sälja din d3300 och istället satsa på en d7000/7100.
 
Vad är det för objektiv?
En begagnad d90 hittar du för 1500kr. Men det är ju en gammal kamera. Jag skulle råda att sälja din d3300 och istället satsa på en d7000/7100.

Priset är jag medveten om, kollade på D7000 men dom hamnade lite i överkant i priset.
Objektiven är Sigma 30 1.4 och Tamron 17-50 2.8, inga värstingar men tänkte att det är lättare framöver att köpa objektiv. Då ja även kan kolla på äldre.

Hittade nu en D90 med 6 månaders garanti, 2 månaders försäkring och 9800 exponeringar för 1700:- så jag kunde inte låta bli. Jag har testat tantens och tycker jag får till det bra. Den är gammal men får duga ett tag. Om inte annat blir de en backup kamera
 
Har du tålamod kan fu hitta en ganska fin D7000 för ca 2500kr beg. Det är en mycket modernare kamera på flera sätt trots att åldern inte skiljer mycket dememellan.
 
Hmm...
Sigma 30/1,4 finns väl ändå inte utan AF-motor (HSM)? Det låter mer som mjukvaruinkompatibilitet mellan huset och objektivet, eller att något är trasigt, om det inte ger AF på D3300. Tamron-objektivet finns nog däremot både med och utan motor, tror jag.

Just mjukvaruinkompatibilitet kan dock lösa sig med ett äldre hus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.