Annons

D2X-webb

Produkter
(logga in för att koppla)
Med lite tur så kanske vi kan få lägga fingarna på ett hus och sedan lägga ut lite testbilder.

Jag vill mest få besked om att min kamera finns att få . Jag vet att bilderna kommer funka.

Med erfarenhet från D2H släpper inte Nikon denna kamera innan bilderna funkar.

Det finns andra än du Janne som också är intresserade av denna kamera, så se det mer som en service att vi förhoppningsvis lägger ut exempelbilder.

Exempelbilder vore verkligen en höjdare och ett "scoop" för eminenta Fotosidan.

Är själv inte spekulant men tycker att det vore riktigt kul om Nikon äntligen kunde få till en Canon-killer, eller åtminstone jämlike.

Slowfinger skrev:
Är själv inte spekulant men tycker att det vore riktigt kul om Nikon äntligen kunde få till en Canon-killer, eller åtminstone jämlike.
En 1.5x sensor med 12.2mp kan knappast konkurera på allvar med en fullstor sensor på 16.6mp.

Kim, det finns ett forum som VS. Starta gärna en tråd där för att älta eviga jämförelsediskussioner!

Nånting är definitivt på gång. Fick senaste Outdoor Photographer i går, och där finns det en annons, 6 sidor och D2X i naturlig storlek och i relief. Fick känslan av att kunna hålla i den, nästan. Marknadsföringstrick? Javisst.

sagan skrev:
En 1.5x sensor med 12.2mp kan knappast konkurera på allvar med en fullstor sensor på 16.6mp.

Inte tänkt som ett VS-inlägg, utan mer som en opartisk teknisk fundering.

När man talar om upplösningen, så fixeras det alltid kring mängden pixlar. Borde antalet pixlar inte sättas i relation till sensorns yta?

Detta skulle då innebära att D2X:an har 0,033 mp/mm2 och Ds Mark II:an 0,019 mp/mm2 (om jag nu har räknat rätt). Om nu detta helt förutsättningslösa resonemang håller, så torde exempelvis dessa två hus ha likartade upplösningar.

Det skulle vara mycket intressant att få ta del av hur utvecklingsavdelningarna hos exempelvis Nikon och Canon tänker och resonerar när det gäller utveckling och produktion av nya dSLR-hus.

Oscar

Citat ur Nikon Pro

En del förväntade sig kanske också en kamera för fullformat. Men såväl responsen från våra kunder som Nikons egen produktforskning ger entydiga svar om hur det ser ut i verkligheten. Teknikerna har slagit fast att den höga upplösningen hos storsensorkameror gör dem mindre lämpade för den typ av bilder man vanligtvis tar med 135-film.
D2x är den första digitalkameran som är lika snabb och lätthanterlig som en analog spegelreflexkamera och ger samma höga upplösning som kameror med fullformatssensor

Janne Arleklint (Arleklint) skrev:
...Teknikerna har slagit fast att den höga upplösningen hos storsensorkameror gör dem mindre lämpade för den typ av bilder man vanligtvis tar med 135-film...
Ajdå, när tekniker är inblandade är det bara att springa åt andra hållet. [lite skämtsam ironi]

Men faktiskt, tekniker är sådana som räknar linjer per millimeter och jämför filmers upplösning med sensorers. (Något jag aldrig lyckats förstå att man gör.)

Det som är intressant är hur bilderna ser ut, inte vad någon anser räcker till eller inte, baserat på beräkningar eller annat.

Jag skulle köpa Nikons nya om jag hade pengar, men jag hade velat ha en fullsensor.
Skall bli intressant att se riktiga bilder, de jag såg på länken tidigare såg fina ut på ISO 800, men inte märkvärdiga.
Väntar på riktiga bilder som sagt.

Vad många yrkesfotografer vill ha är ju ersättare för mellanformat, utan fullsensor kommer många fortsätta satsa på Canon.

Tror jag.

Jo, jag läste det och blir därför lite förbryllad. Man förväntar ju sig att typ Nikon och Canon torde ha en ganska likartat situation, problem, kundkrets mm mm. Ändå tycks dom följa lite olika filosofier. Ente lätt att va en gla' konsument!

Oscar

Jag tror Nikons nya kamera är riktigt bra.

Men det känns som Nion satsar på rena pressfotografer och glömmer att fotografrollen ändras.

Det blir vanligare att en fotograf både gör pressjobb, porträtt åt företagstidningar, produktbilder samt natur- och stämningsbilder.

Tidigare hade många ett par Nikonhus och en Hasselbladare, numera är basen oftare ett par digitalkameror.
Digitala bakstycken är för dyra för många, (man kommer inte undan 250000 kronor) och jag skulle gärna ha en fullsensorkamera för de arkitekturjobb jag gör. Problemet med vidvinkel kvarstår tycker jag, det jag sett av bilder från 16-18 mm optik är sämre än en 24.

Men, säger någon, man får ju bättre tele med mindre sensor?
Nys, det är ju bara att beskära den större sensorn, trots färre pixlar tror jag det räcker i bildkvalitet.
En beskuren fullsensor med 8 Mpixlar ger samma resultat som min nuvarande D100. fast ännu bättre pixlar.

Allt detta är vad jag tror. Jag vet ingenting...

teamfoto skrev:
http://radziulas.neostrada.pl/images/srcDSC_0097.jpg

Det är jäkligt bra för att vara ISO 800
Det är svårt att jämföra, men en D100 ger ungefär samma resultat. Möjligen en knappt märkbar antydan till mer brus i 100% inzoomning med D100.
Men eftersom jag inte kan jämföra med porträtt, just nu, så är det svårt att säga att det är bättre.

Så här ser tjejernas fika ut, beskuren bild i 100%, taget med ISO 1000 [klantskalle]

Bilagor

• fruskost.jpg
    fruskost.jpg
    28.7 KB · Visningar: 352
Det är ju orättvist att jämföra D100 mot D2x i 100%. För att göra en rättvis jämförelse bör man ju antingen interpolera upp D100-bilden till D2x-storleken eller skala ner D2x-bilden till D100-dimensionerna. Fast det kanske du gjorde? Själv har jag inte hunnit kika på bilden, får göra det ikväll.

jimh skrev:
Det är ju orättvist att jämföra D100 mot D2x i 100%. För att göra en rättvis jämförelse bör man ju antingen interpolera upp D100-bilden till D2x-storleken eller skala ner D2x-bilden till D100-dimensionerna. Fast det kanske du gjorde?
Yupp. Skalade upp alltså.

Som sagt, jag hävdar inte att D100 ger lika bra bilder som D2x, det jag ville visa var att resultatet vid ISO 800 är bra, men inte märkvärdigt för oss som jobbar med andra Nikonkameror.

ISO 800 blir superduper med D100, knappast sämre med D2x.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar