Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2h eller D70 för sport/action?

Produkter
(logga in för att koppla)

uan

Ny medlem
vilken av dessa är bäst för sport/action, hur skiljer sig upplösningen mellan de två?

D2h lär utan tvekan vinna den kampen. Den lär dessutom fokusera klart snabbare än vad D70:n gör. Likaså har den mycket större buffert vid serietagningar.

D2h är ju ändå byggd gör just sport och action, mycket mer välbyggd och klart snabbare,
sen kan man ju diskutera skillnaden mellan 4 och 6mp,

Skillnaden mellan D2H:s 4MP och D70:s 6MP är mindre än vad siffrorna anger, samtidigt som D2H är en mycket snabbare och bättre kamera att hantera och att man i princip aldrig behöver vänta på kameran om man har ett någelunda snabbt minneskort i den. Däremot är D2H mera kinkig beträffande exponeringen, då D70 har mindre brus och således större marginal att laborera med bilderna i efterhand.

Ska Du fota sport med D70, får man liksom planera mera och välja när man ska trycka av bilden, däremot med D2H så är det i princip bara att hålla avtryckaren nere.

Med D2H med rörliga motiv, får man också högre procent antal bilder som ligger i perfekt fokus och det är viktigare än 2 extra megapixlar, tycker jag.

uan skrev:
vilken av dessa är bäst för sport/action, hur skiljer sig upplösningen mellan de två?

Har haft en D70 i ett år och en D2H i drygt en vecka nu, har precis suttit och gallrat igenom valborgsbilderna. Köpte min D2H begagnad i nyskick för 15.000, om du får en till det priset eller lägre så är det bara att slå till.

Allt är bättre och i praktiken ser du ingen betydande skillnad på 6 och 4 Mp. Bruset är ungefär samma och D2H är inte fullt så allergisk mot felexponeringar som jag trodde när jag läste foruminlägg innan köpet. Har ett par bilder som jag pressat upp två steg i RAW-konverterare och de ser bra ut.

D2H har fler och mindre autofokussensorer så det är lättare att bestämma var skärpan ska ligga, och sökaren är mycket bättre. Autofokusen är ungefär lika snabb men mycket säkrare på D2H. Kort svar: fördel D2H!

måste bara fråga fast det är rätt offtopic

om jag inte missat något har d2hs som om jag inte missat ännu mer fattat vara nikons nya racerkamera fortfarande bara 4Mp. Varför? D2X i snabbläget har väl samma bps men 8Mp så varför så låg kvalite på d2hs.

Känns som jag borde va ute och cykla nu så rätta mej hemskt gärna om jag har fel, vilket vore trevligt för annars är jag lite småförvirrad över nikons tankar.

om jag inte missat något har d2hs som om jag inte missat ännu mer fattat vara nikons nya racerkamera fortfarande bara 4Mp. Varför? D2X i snabbläget har väl samma bps men 8Mp så varför så låg kvalite på d2hs.
För att det i grund och botten bara är samma kamera som D2h. Nikon har troligen varken viljan eller kapaciteten att ha ytterligare en linje med sensorer igång förrutom de som redan finns. Och större biten av den marknaden klarar sig med 4MP.

D2x har bara ~6,9 MP i snabbläget, och då med en beskärningsfaktor av 2x. Vilket alltså betyder att alla brännvidder blir "längre" och pixlarna kommer från en mindre yta än på D2h. Dessutom får du vissa andra problem med att ordentligt kunna isolera objekt i fotot vilket många sportfotografer gillar att kunna.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar