Annons

D-lite it överhettar

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasknarr

Aktiv medlem
Jag har två identiska Elinchrom D-lite it (200 Ws).

En av dem fungerar oklanderligt.

Den andra blir så varm att fläkten går igång efter bara några minuter. Den löser heller inte ut blixten mer än i undantagsfall. Att den inte löser ut blixten när fläkten är igång skulle jag kunna acceptera, men den löser inte alltid heller ut när fläkten väl tystnat. Det är snarare så att jag blir förvånad när den löser ut än tvärt om!

Jag har testat med olika synkmetoder; skyport, slavcell och kabel. Det gör ingen skilnad. Blixten knäpper som om den laddar ur men det blixtrar inte. Jag har inte bytt blixtröret. Kan det hjälpa?

Blixtarna har jag haft i lite mer än två år och den ena har krånglat mer och mer i över ett år. Nu känner jag att det inte kan bli mycket sämre. Jag vet att det inte är deras bästa blixtar, men jag förväntade mig mer än detta.

Garantitiden är väl slut eftersom de är mer än två år. Några tips?
 
Skicka in blixten till oss på Aifo AB så ska vi titta på vad det kan vara för fel. Är det ett garantifel kommer vi att åtgärda detta åt dig utan kostnad. Om den överhettar så ger den ett felmeddelande i displayen. Kan du se något sådant?

Mvh
AIFO AB Nordisk representant för Elinchrom.

Här hittar du våra kontaktuppgifter www.aifo.se
 
Hej igen,
Anders F: Vilket bra och snabbt svar! Tack!

Jag testade lite mer hemma och naturligtvis funkade den helt plötsligt förvånansvärt bra. Nästan alla försök att lösa ut blixten lyckades. Murphy's lag...

Jag fick upp felmeddelandet E8 "Fan management fault" en gång och då gick det inte att lösa ut blixten. Felmeddelandet slocknade ganska snabbt av sig själv. Sen gick det bra igen och det gick bra att lösa ut blixten även när fläkten var på.

Om den börjar krångla igen tar jag upp dig på ditt erbjudande.

/Anders
 
Hakar på din tråd. Jag har D-Lite 4 it och aggregatet som var satt som "mainlight" bara "la av" under en barnfotografering. Förstår nu i efterhand att det var antagligen överhettat. Hörde dock aldrig att fläkten surrade på aggregatet. Hur är driftsäkerheten på dessa aggregaten?
 
D-lite har en termostatstyrd fläkt som går igång när den blir varm, men om man använder raster och inställningsljuset på full effekt kan det bli för varmt för en D-Lite. Då kan det vara en god ide att stänga av inställningsljuset eller sänka effekten. Blir blixten för varm är det en termosäkring som stänger av blixten. Fläkten går då tills blixten är nedkyld och startar sedan automatiskt. Detta är en säkerhetsfunktion som alla Elinchroms blixtar har inbyggt.

Ni får inte glömma bort att D-Lite är en konsument blixt. Om du är yrkesfotograf bör du gå upp ett steg och köpa Elinchrom BXri eller RX. Dessa blixtar är utrustade med kraftigare fläktar.

Mvh
AIFO AB Nordisk representant för Elinchrom
 
Jag har två identiska Elinchrom D-lite it (200 Ws).

En av dem fungerar oklanderligt.

Den andra blir så varm att fläkten går igång efter bara några minuter. Den löser heller inte ut blixten mer än i undantagsfall. Att den inte löser ut blixten när fläkten är igång skulle jag kunna acceptera, men den löser inte alltid heller ut när fläkten väl tystnat. Det är snarare så att jag blir förvånad när den löser ut än tvärt om!

Jag har testat med olika synkmetoder; skyport, slavcell och kabel. Det gör ingen skilnad. Blixten knäpper som om den laddar ur men det blixtrar inte. Jag har inte bytt blixtröret. Kan det hjälpa?

Blixtarna har jag haft i lite mer än två år och den ena har krånglat mer och mer i över ett år. Nu känner jag att det inte kan bli mycket sämre. Jag vet att det inte är deras bästa blixtar, men jag förväntade mig mer än detta.

Garantitiden är väl slut eftersom de är mer än två år. Några tips?

Jag hade exakt samma problem med en av mina blixtar, dock hade jag garanti kvar så jag fick det åtgärdat utan kostnad, men det var något fel som de fick byta ut. Tyvärr så är det nog inte mycket du kan göra, kvalitén på dessa blixtar verkar vara halvdan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.