Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D-76, grader, spädning, tider.

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Har nu börjat med D-76 istället för Acutol. Har ett par frågor efter att ha läst det jag hittade i forumet...

Jag har hittills använt D-76 outspädd men snappade upp i en tråd att man kan få bättre skärpa om man späder 1+1, å det vill man ju ha. =)
Det är bara det att jag tycker jag får en rätt lång framkallningstid med min film Efke KB400 (HP5+). 13minuter om man ska gå efter The massive dev chart.

En fundering till angående temperaturen. Min förrådslösning antar ju nu rumstemperatur, 21-22 grader. Hur ska jag späda för att lösningen ska bli exakt 20 grader eller är det inte SÅ noga?

Om jag nu inte späder utan kör med outspädd.. nån som har några bra tider? Temperaturomvandlaren på massive dev chart är ju inte jättelätt att följa.. svårt att se exakt vilken tid som gäller.. nu har jag provat mig fram.. är kanske det som gäller?

Massa frågor.. Jätteglad för alla svar jag kan få!

//Malin

Skall du ha 1+1 och din förrådslösning är 22 grader så späder du med vatten som är 18 grader, om målet är 20 grader.

Enligt boken MÖRKRUMSTEKNIK av Erik Oswalds och Björn Andersson ska HP5+ normalframkallas 6 min i D-76 1+1 och 20 grader. Den har en normalkänslighet på 250 ASA och inte 400 som uppges av fabrikanten. Detta gäller för kondensorapparat. Kopierar du med färghuvud är normalframkallningen vid 20 grader 7 min 45 sek och känsligheten 320 ASA. Hur dessa parametrar blir vid omvandling till 21-22 grader vet jag inte. Jag rekommenderar istället att du framkallar i 20 grader och ev sänker rumstemperaturen för att minimera temperaturvariation under framkallningen. "Då spar vi energi också".

Har du förrådslösning som ska spädas 1+1 är det enkelt att räkna ut hur varmt vattnet du ska späda med ska vara för att brukslösningen ska bli 20 grader. Då ska vattnet ha 18-19 grader. Jo temperaturen är noga. Använd helst termometer som visar tiondels grader.

D-76 ger bäst resultat i spädning 1+1 tror jag eftersom det rekommenderas av både tillverkare och flera fotografer. Själv har jag aldrig framkallat i koncentrerat så jag vet inte.

Bara att testa. Mina egna tider med utspädd framkallare brukar iofs sällan ligga så långt från fullstyrketiderna som de ofta gör i The Massive. Jag skulle nog börja på 10 minuter personligen om de rekommenderar 13.

Varför inte fylla en stor skål/balja(eller likanande) som du fyller med 20 gradigt vatten. Sedan är det bara att sätta dunken med framkallare i vattenbadet och efter ett tag kommer även framkallaren ha temperaturen 20 grader. Detta gör du naturligtvis efter att du har blandat 22 gradigfa lösningen med 18 gradigt vatten så att tempen redan ligger runt ca 20 grader.

Ställ även stop och fix dunkarna i samma bad, och du har en garanterat jämn temp genom hela processen.

mvh. marcus

Om temperaturskillnaden mellan framkallare och luft bara är 2-3 grader behövs inget vattenbad. Det tar mycket längre tid att värma framkallaren med luft än den tid det tar att framkalla filmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar