Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D-100 och 80-200 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag behöver lite snabba svar.
Jag har precis fått ett beg Nikon ED AF Nikkor 80-200 2,8 på posten och har tänkt anända det ikväll när jag ska plåta en pjäs. Problemet är bara att när jag slänger på det på in D100 så vill inte kameran vara med. Det blinkar bara F- - i fönstret. Jag provade att sätta på det på min F90X och där fungerade det utan problem.

Någon som har något tips om vad det kan vara och vad man gör åt det??

Greven

Jag är inte säker eftersom jag är väldigt ny på det här med foto, men det här är vad jag har läst någonstans:

Om du har ett objektiv utan "processor" (eller vad man ska kalla det) och ska använda det på Nikons digitalare som måste du ställa objektivet på minsta bländare för att det ska fungera. Testa med det! Det har något att göra med att ljusmätningen inte fungerar annars tror jag. Rätta mig någon om jag har fel!

/Jocke

Hoppas någon annan kan hjälpa dig..

Bländare 22 ska det vara på optiken..

Hoppas det löser sig innan ikväll...

Ställ objektivet på minsta bländaren (22) och lås den där, då ska det fungera (annars kan det vara glapp i kontakten). Fungerar inte det så testa ställa kameran på "M", då ska du kunna ta bilder...

Har en D100 och Nikon 80-200 ED- AF f2,8 och det fungerar utan problem. Försök att rengöra kontaktytorna på kamera och objektivet så det inte sitter smuts som ställer till det.

Jag har låst den på f22 men den vill ändå inte. När jag ställer kameran på M så fungerar det att ta kort men jag får varken ljusmätning eller AF.
Jag ska prova att rengöra kontakterna.

Greven

Ser att du bor i Lund. Jag bor i Löddeköpinge.
Får du inte det att funka så kan du få låna min glugg. Men då måste du komma hem och hämta det. Jag åker iväg med husvagnen kl 18 idag. 0708-900962

Fläsk-Tarzan skrev:
Ser att du bor i Lund. Jag bor i Löddeköpinge.
Får du inte det att funka så kan du få låna min glugg. Men då måste du komma hem och hämta det. Jag åker iväg med husvagnen kl 18 idag. 0708-900962

Det gör jag jättegärna i värsta fall. Jag mailar i så fall.

Greven

Nu fungerade det helt plötsligt. Dum som jag är så tog jag bort gluggen för att se om det fungerade efter det, det gjorde det inte.

Sen så fungerade det igen helt plötsligt, fråga mig inte vad jag gjorde, kameran låg bredvid mig på skrivbordet! Nu får gluggen vara på tills imorgon när jag har använt det. Jag hoppas att det håller hela kvällen.
Håll tummarna för mig ;)

Greven

Liknande har hänt mig om jag inte har slagit av kameran när jag bytt glugg.
Men just 80-200:an av den äldsta modellen kan också tappa kontakten ibland av ren framtunghet. Alltså att man inte håller handen under objektivet.
Så har jag upplevt det.
Nu har jag däremot sänt mitt på rep då det slutat att fokusera.
Det är ett mycket fint objektiv oavsett ålder.
-Anders

Senast ändrad:
En tanke som slog mej, kan det vara lite väl stort vridglapp? Har du testat om det skiljer när gluggen är vriden max medurs och max moturs in fastsatt läge. Ett litet glapp finns alltid och kontaktytorna flyttas i förhållande till kontakterna på huset.

/AnWi

AnWi skrev:
En tanke som slog mej, kan det vara lite väl stort vridglapp? Har du testat om det skiljer när gluggen är vriden max medurs och max moturs in fastsatt läge. Ett litet glapp finns alltid och kontaktytorna flyttas i förhållande till kontakterna på huset.

/AnWi

Japp, jag försökte rucka åt bägge hållen samt att peta på den lilla spaken som sticker ut för att känna av var bländarvärdet står på.

Greven

Chano skrev:
Liknande har hänt mig om jag inte har slagit av kameran när jag bytt glugg.
Men just 80-200:an av den äldsta modellen kan också tappa kontakten ibland av ren framtunghet. Alltså att man inte håller handen under objektivet.
Så har jag upplevt det.
Nu har jag däremot sänt mitt på rep då det slutat att fokusera.
Det är ett mycket fint objektiv oavsett ålder.
-Anders

Det skulle kunna vara nått sånt, att kameran var avslagen ett tag. Jag vågar dock inte prova just nu (tänk om det inte fungerar sen igen).

Det känns verkligen gediget, lite långsam AF men det kan jag nog leva med, ett tag i alla fall.
Steg 1 när jag har fått det att fungera som det ska är att fixa ett motljusskydd eftersom inte det medföljde. Jag antar att det ska skruvas i filtergängan.

Greven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar