Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

döpa om serier av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Hur döper jag om bilderna i en mapp till t.ex. 1.jpg - 500.jpg i ett enda svep?

Jag är inte rädd för DOS-prompten. Någon?

(win XP)

edit: helst utan paranteserna som läggs till i filhanteraren
 
Senast ändrad:
Har du Photoshop/Bridge av senare version eller Lightroom så har dom funktioner för det. Annars finns det ett gäng freeware-applikationer om du söker lite på nätet.
 
Sök på "free file renamer" finns en del program där. Har själv en fundering på detta, jag skulle vilja få tag på ett program som lägger in bild namnet/numret i bilden som en vattenstämpel. te.x börja med 001 och sedan uppåt. Någon om vet?
 
Hittade denna.

Ralf, kan du inte lägga in stämpeln först på samtliga bilder samtidigt i PS och sen döpa om? Inte lika smidigt kanske.
 
Windows Explorer (Utforskaren) byter namn på allt i en mapp genom att:

- Markera alla filer (Ctrl + A)
- Högerklicka första filen och välj "Byt namn"
- Skriv in nytt namn, ex: nyttnamn.jpg
- Tryck Enter

Filerna heter nu:

nyttnamn.jpg
nyttnamn(1).jpg
nyttnamn(2).jpg
nyttnamn(3).jpg
osv.

Jag lyckas inte få Windows att kalla första filen xxx(1).yyy vilket kan ge konstigheter vid sortering. Fullösningen är en dummyfil först i listan som raderas efter namnbyte.
 
Som vanligt kan jag rekommendera gratisprogrammet FastStone. <www.faststone.org>

Verktygen finns under tools, batch convert/rename, advanced. Som vanligt i det här programmet finns det massor av inställningar och en del kan ligga kvar från gång till annan.
Jag tror att man kan göra både omnamning och insättning av namn synligt i bilden samtidigt, men har inte provat själv.
 
Jag ber om ursäkt för att jag aldrig kan lära mig att läsa andras inlägg ordentligt innan jag svarar. Mina ovanstående inlägg beklagas.
 
Om du vill ha det och mycket mer så testa IMatch.

Har mycket kompetent omdöpningsfunktion som kan basera nya namnet på metadata från bilden osv.

Kan lägga in vattenstämlar och liknande vid export av bilder
 
Jag kör gratisprogramet IrfanView, med thumpnails programet där kan man namnge precis hur man vill, hämta in info från Exif i namnet etc.
 
paco skrev:
Hittade denna.

Ralf, kan du inte lägga in stämpeln först på samtliga bilder samtidigt i PS och sen döpa om? Inte lika smidigt kanske.

file renamer som finns på den sida som du länkade åt mig Jonne är det program jag änvänder, funkar mycket bra till att byta filnamn. det kan även börja på olika nr som du vill ha.

MVH Ralf
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.