ANNONS
Annons

Döda pixlar, vad är acceptabelt?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, tycker mig märka att jag har en stor mängd döda pixlar när man tar kvällskort och tittar på bildera i full storlek på datorskärmen. De "döda" pixlarna har alltid samma färg och återfinns alltid på samma ställen. Vi snackar inte 2 eller 3 stycken döda pixlar, utan upp mot 70-80 pixlar. Man ser dem ju bara när man tittar på bilden i full storlek och om man inte efterbehandlat bilden. Jag funderar på varför jag inte sett detta förut, eller kan så många pixlar helt plötsligt bara gå sönder? Jag har garanti kvar på kameran, men vad säger ni? Vad är normalt antal döda pixlar, eller snarare acceptabelt antal? Kameran i fråga är en Minolta DiMage 7i
 
Är det bara med längre slutartidar, har du en funktion för Noise reduction/Dark frame subtraction du kan slå på.

Ofta återfinns en del hotpixels vid långa tider som inte dyker upp vid kortare tider. Det är ett av dom olika gissel som digitalkameror har. Oftast används en dark frame subtraction, altså att den tar en extra bild med slutaren stängd, och sedan drar av denna från din bild.
 
Har du garanti kvar på kameran, tycker jag att du självklart ska utnyttja den och få det åtgärdat.

/en tidigare drabbad.
 
Juhani skrev:
"hot pixels" som de kallas... dom finns i alla kameror i mer eller mindre omfattning...

här är en bild tagen med fuji finepix 4900z
3 sekunders exponering
filstorlek 737 Kb
http://194.165.231.32/hemma/jra/fuji-3sec.jpg

Precis så där ser det ut! Det är bara vid längre slutartider de syns, men de kanske alltid finns där, jag vet inte. De trasiga pixlarna syns ju bättre mot mörk bakgrund, så på foton i dagsljus har jag aldrig sett fenomenet. Men som sagt, jag har aldrig sett det på mina kvällsbilder tidigare heller.

Om det ser ut som Juhanis bild, kommer de laga kameran då, eller anses det normalt med en sådan mängd döda pixlar? Mina pixlar uppträder alltid på samma ställen.
 
Saigon skrev:
Har du garanti kvar på kameran, tycker jag att du självklart ska utnyttja den och få det åtgärdat.

/en tidigare drabbad.

Håller med, jag hade 4-5 trasiga (heta) när jag lämnade in min kamera. Men jag hade lämnat in den och åberopat garantin även om det bara hade varit en.
 
Snackade med supporten. Dom hade inget rakt svar på vad som var acceptabelt, utan tyckte att jag skulle skicka in kameran om jag var missnöjd.

Är det fler faktorer som påverkar när hotpixel framträder, eller är det bara slutartiden?
 
Vad jag märkt så är det längre slutartider som gör att pixlarna framträder... dom syns speciellt bra när det är mörka partier i bilden.
 
Det där med döda pixlar är allmän standard när det gäller TFT:er, inte CCD:er CMOS:ar, jag hade lämnat in den på stuberten, den där bilden från Nikon kameran var ju under all kritik. Sånt ska inte accepteras, och det gör inte en seriös kameratillverkare heller. Garanti är garanti.
 
Jag är stenhård på den här punkten, det är ALDRIG acceptabelt att ha döda pixlar på sensorn, sen får de säga vad de vill!

Jag har iaf aldrig haft nåt problem hos Canon att få det åtgärdat, har haft det tre gånger på en och samma 10D, sen böt de ut hela huset.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.