Annons

Död pixel i CCD'n?

Produkter
(logga in för att koppla)

79734

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag införskaffade mig för ett tag sedan (ca. 3 veckor) en Pentax IST DL, som jag är helnöjd med. Men igår när jag laddade över mina bilder så upptäckte jag att alla bilder fått en grön pixel, jag antar att det är CCD'n och inte damm som ligger bakom detta. Nu är min fråga, är det någon här som råkat ut för samma fel och hur gick ni tillväga med detta? Och vad har Pentax för policy när det gäller döda pixlar i CCD'n?

/Vänliga hälsningar
Shiwigy
 
shiwigy skrev:
Hej!

Jag införskaffade mig för ett tag sedan (ca. 3 veckor) en Pentax IST DL, som jag är helnöjd med. Men igår när jag laddade över mina bilder så upptäckte jag att alla bilder fått en grön pixel, jag antar att det är CCD'n och inte damm som ligger bakom detta. Nu är min fråga, är det någon här som råkat ut för samma fel och hur gick ni tillväga med detta? Och vad har Pentax för policy när det gäller döda pixlar i CCD'n?

/Vänliga hälsningar
Shiwigy


Om du förstorar upp bilden till 1600 % så bör du kunna se om det är damm eller en död pixel.

Vad jag läst så är detta inte alls ovaligt på dslrer. Jag har själv några heta pixlar men burkar bara klona bort dem om det syns i bilden. Tror också med Photoshops raw pluggin och även i andra raw program att de tas bort automatiskt.

Vet inget om Pentax policy men jag tror det tekniskt går att "mappa" bort dem. Dessvärre är det väl så att man kan få nya med tiden så det är väl frågan om det är värt det.
 
Om det bara är *en* död pixel,så ställer Pentax in kameran på att hoppa över den ("mappar om"), den blir alltså "blank" och fylls upp av de omkringliggande. Är det fler än en, så beror det på antalet. Jag är osäker på vart gränsen går för Pentax mellan att mappa om dem och byta ut sensorn helt.

Uppträder detta i både JPEG och RAW, vilken mjukvara använder du?

Hälsar
R
 
Döda pixlar är vanligt med alla kameror, inte bara DSLR - däremot så kanske DSLR ägare bryr sig mer än de som har enklare kameror...

Ingen sensortillverkare kan göra 100% felfria sensorer (det är en del av processen), så alla är fel men felen brukar ligga på så låg nivå att det inte gör något. Om det är mer än så, så låter man kameran hoppa över pixlarna eller så bytar man ut sensorn till en som, förhoppningsvis, har färe pixlar som inte fungerar.

Sensortillverkarna har iaf högre kvalitetskrav än TV tillverkarna som säljer ut "andrahandssortering" av platt skärmana på Elgiganten... Dåliga sensorer skrotas direkt, de säljs inte vidare. Ett fåtal av de mindre bra slinker igenom sensortilverkarnas tester och når kunderna. En viss variation förekommer alltid.


Hälsar
R
 
Tackar för väldigt bra svar!

Roland Mabo skrev:
Om det bara är *en* död pixel,så ställer Pentax in kameran på att hoppa över den ("mappar om"), den blir alltså "blank" och fylls upp av de omkringliggande. Är det fler än en, så beror det på antalet. Jag är osäker på vart gränsen går för Pentax mellan att mappa om dem och byta ut sensorn helt.

Uppträder detta i både JPEG och RAW, vilken mjukvara använder du?

Hälsar
R

Jag har än så länge bara haft möjlighet att prova JPEG, när jag upptäckte det använde jag Windows XP's egna bildvisningsprogram. Jag öppnade även flertal JPEG bilder i Photoshop och såg samma resultat, då beslöt jag mig för att fota en helt vit vägg och kontrollerade bilden på kamerans LCD (12x zoom) och även där syntes den gröna pixeln.

Har du någon aning om hur länge man kan tänkas få vänta på sin kamera om man nu väljer att skicka in den för "mappning"?
 
Har precis upplevt det exakt samma när jag var i göteborg nu i helgen, såg ett par klart gröna pixlar som konstant dök upp på samma ställe. Man bli lite nedslagen helt klatr, när man väl vet var de är ser man de sååå väl. Men vad har man internet till?? jo, jag lästte på formumet för Dpreview och se, där fanns en beskrivning om hur man får kameran (i mitt fall en K-M dynax 5 D) att "remappa" sensorn. Det hela var gjort på 20 sekunder, och pixlarna är idag ett minne blott...

Borde väl isf även vara möjligt med en Pentax?

Hanning
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.