Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåligt packat, returnera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedyswede

Medlem
Köpte en Canonzoom 10-22 samt en fast Canon 50 1.4 från Elgiganten på nätet häromdagen. Grejerna anländer till mig i en stor och rejäl oskadad kartong. Dock anar jag oråd då det märks tydligt att det kanar omkring saker inne i kartongen. Döm om min förvåning då gluggarnas små kartonger i stort sett ligger helt lösa i det stora ytteremballaget utan fixerande packmaterial. Man kan se på gluggarnas förpackningar att dom har törnat mot varandra en del.

Vad göra? Ska man returnera eller behålla? Har ännu inte öppnat förpackningarna.
 
Elegiganten erbjuder sig att ta tillbaka grejerna utan något knot. Men jag vill ju ha grejerna. Och vidvinkelgluggen verkar inte finnas på lager längre....
Så frågan är hur ömtåligt är ett objektiv när det ligger i sin orginalförpackning? Är jag orolig i onödan?
 
Såna här prylar brukar antingen vara sönder eller gå sönder väldigt fort.
Gör de inte det så brukar de hålla tills man tröttnar eller att de HÅRT går i backen.

O det är givetvis inte så att postfirmor kastar runt paket för nöjes skull.
JAG hade öppnat o använt grejerna minst varje dag. Håller de över sommaren så håller de säkert i 10 år till.
 
Rekommenderar att lämna tillbaka objektiven.
Visserliggen har väll inget av dem någon riktigt tung lins i sig, men känns dumt att chansa. (Inga billiga varor.)

Om det visar sig att objektiven skadats och återförsäljaren får dem åter och skickar dem för reperation, så kan reparatören anse att skadan inte går på garantin och då kan problem uppstå om vems felet är.

Om du tänkt öppna förpackningarna och behålla objektiven, se till att få skriftligt intyg från Elgiganten att varorna ej paketerats ordentligt, att förpackningarna skadats i transport och att de erkänner att det kan finnas risk för att varorna skadats.

Har du detta skriftligt så har du rätt bra underlag om du eventuellt måste besöka ARN.
 
Lämna tillbaka eller byt ut!

Köpte för ett år sedan en OM-D från Netonnet. Kamerahuset kom precis som för dig i en rymlig kartong och skramlade runt som en tennisboll i en skokartong. Jag kontaktade Olympus teknisk Service i Tyskland och fick beskedet att det inte alls kunde uteslutas att problem relaterade till packningen kunde uppstå efter garantitidens upphörande. Jag väntade tre månader på ett utbyteshus men tröttnade. Fick pengarna tillbaka utan problem.

Har man otur kan man naturligtvis drabbas av alla möjliga problem oberoende av namnet på butiks-kedjan.
Min erfarenhet är dock att de som är specialiserade på foto är bättre att ha att göra med.

/Stephan
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar