Annons

Cyberphoto -- besviken!

Produkter
(logga in för att koppla)

MedinFoto

Aktiv medlem
Först ska jag säga att alla jag pratat med på Cyberphoto har varit väldigt trevliga, dock har jag svårt att tänka mig beställa från dem igen.

Tisdag 15/3 så beställde jag en Sigma DP2 eftersom de hade ett fint paketpris. Skrev i ordern att jag gärna skulle byta blixt+batteri mot en VF-21 om möjligt, och att de kan kontakta mig om nåt kan arrangeras. Ordern lades innan "cut off" tiden för att skickas samma dag.

Onsdag 16/3 ringer jag och frågar om ordern eftersom jag inte hade fått leveransbesked. Den hade inte skickats, och de kan inte byta ut delar av paketet men gav mig ett bra pris på VF-21 sökaren så jag bad dem lägga till den.

Torsdag 17/3 ringer jag, ordern hade inte skickats pga att sökaren inte fanns i lager (vilket jag aldrig fick veta). De delar ordern och skickar kamerapaketet. Tyvärr fick jag det inte till helgen som jag hade hoppats.

Måndag 21/3 får jag paketet. Allt nytt och fint, dock är kameran trasig; lila flimrande linjer när man tittar på bilden från sensorn, och de fastnar på fotona. Inte Cyberphotos fel, och jag har full förståelse för att ibland så får man produkter med lite problem.

Tisdag 22/3 ringer jag och rapporterar problemet, nämner att det nu varit en vecka sen jag lade ordern och jag har inte en fungerande produkt än. De sade att de ska skicka ut en med returfraktsedeln samma dag.

Onsdag 23/3 ringer jag igen, kameran hade fortfarande inte skickats. De ska se till att den går ut samma dag.

Torsdag 24/3 ringer jag på morgonen, blir informerad att de skickar kolli ID direkt via mail. Inget mail hela dagen, ringer på eftermiddagen och runt halv sex dyker det upp.

Idag hämtar jag kameran. Lådan ser lite "använd" ut. Inuti finns sökaren -- kanonbra tänker jag, då måste den kommit in. Men sökaren är lite dammig och har smutsfläckar. Jaja, det kan jag leva med. Letar efter batteriet, hittar det inte. Tänkte att de kanske kollat kameran innan de skickat ut den, så plockar ut kameran. Kameran har remmen på (hmm...), ett par smårepor på LCDn, och ganska rejält slitage runt stativ socketen (rätt ord? tripod mount...). Batteriet finns dock i.

Tyvärr är det för sent att ringa ännu igen, men fy fasen vad besviken jag är. Första kameran var försenad flera dagar, trasig (det är dock inte deras fel, snarare Sigma), och den jag fick nu är helt klart använd en del, och har ingen aning om hur mycket. Jag köpte inte en begagnad kamera, men det är det jag fått nu. Så allt är inte frid och fröjd med Cyberphoto trots allt beröm de fått. Ska ringa på måndag och se vad vi kan göra åt detta, lutar mot att skicka tillbaks allt och beställa en ny DP2 från någon annan.

Om Cyperphoto läser forumet, är de naturligtvis välkomna att kommentera på detta.
 
webbhandel är fanstastiskt när det funkar. Men tänk så smidigt det är att kila in i en riktig butik på lunchen istället och få med sig en kasse i handen. Och prylarna har man sett och känt på innan man betalde.

Petter ...
 
webbhandel är fanstastiskt när det funkar. Men tänk så smidigt det är att kila in i en riktig butik på lunchen istället och få med sig en kasse i handen. Och prylarna har man sett och känt på innan man betalde.

Petter ...

Håller med (och köper lokalt när jag kan, även om det kostar nåra kronor extra), dock kunde jag inte hitta nån lokal butik som säljer Sigma alls. :(
 
altid kul att köpa planerat eller impulsköpa i en affär, testa prylen direkt, men webbhandel har sina fördelar den också.

Tråkigt att du haft en dålig upplevelse från min favorithandlare, de fixar säker problemet på måndag

Lycka till
 
Jag var in på lagershoppen i torsdags och dom håller på att byta datasystem och verkar ha det lite struligt just nu. Så det kan väl förklara lite i alla fall. Hoppas att dom skickar en ursäkt i alla fall.
 
Trist!
Tror ändå att Cyberphoto ordnar upp det hela. Har bara positiva erfarenheter av de...var i kontakt med de i veckan och tydligen är det som tidigare sagts ett nytt datasystem på "g". Gick inte att se lagda ordrar för kunden och allmänt lite struligt för Cyberp.
Hoppas det löser sig. /Stig
 
Att dom håller på att byta datasytem kan ju knappast ursäkta att dom skickar en begagnad kamera till TS?
 
Ibland har man otur. Så är det bara. (Murphys lag?) Jag har handlat enormt mycket från just Cyberphoto i 10 års tid nu och alltid varit nöjd med både leveranser och bemötande/service. Konstigt..?
 
Otur kan man ha, men när det sker två ggr (först försenat paket efter jag blivit informerad över telefon att varan skickas "idag" när den redan var en dag sen; sen förstås den begagnade...) i rad på detta vis blir man lite sur.

Och returfraktsedeln som skulle följt med saknades förstås.
 
Jag handlar alltid av Scandinavian Photo om det inte ät något Sony-relaterat jag ska ha. Bläck, papper och senast ett par stativ. Men de har inte mycket Sony tyvärr så ska jag ha sådant så blir det inte sällan nätet. Har haft tur i nästan allt jag handlat. Senaste stora inköpet jag gjorde tjänade jag 700+5 400 på och då är det lätt att chansa. Annars handlar jag främst över nätet just för att vissa saker till Sony faktiskt inte går att köpa över disk.

Annars är det ju ofta patetiskt hur taskigt en del webbhandlare fungerar. Välkommen till den nya ekonomin sa man ju innan bubblan pajade senast. Då var inte gamla postorder företag som hanterat postorder i 100 år vatten värda och betraktade som fullständigt mossiga och ute. Istället fick vi en massa nya hippa "postorderföretag" som istället kallade sig webbshoppar och det gemensamma för dessa tidiga exempel var ofta att de i bästa fall kunde hantera en order och leverans om man hade tur men att de inte hade en aning om hur man hanterar en retur. Fortfarande dras vi med detta elände på många håll även om en del lärt sig med åren men trots det har de många gånger oerhört mycket att lära av de gamla proffsen på postorder.

I solsken finns inga problem men går någonting snett så är det bara att spänna fast säkerhetsbältet när det blir åka av.
 
Raderat lite OT inlägg.

Och till trådskaparen så tycker jag du inte skall räkna med att Cyberphoto läser eller kommenterar här. Maila dem och ge dem en chans att svara.
 
vet inte om det har något med ditt strul att göra, men jag hade lite tjafs med en order i veckan, och efter samtal fick jag veta att dom var inne i ett byte av system, och jag hade lagt till info till min order, och det ställde till det, i samband med systembytet.
för min del kom min försändelse fram i ordning trots lite strul tackvare att posten sorterar efter postnummer.

jag hoppas dock att det löser sig för dig, det är hur ett företag löser ett problem jag värderar dom, jag gissar att dom har en jävla massa paket som går ut varje dag och att det aldrig skulle strula någon gång är osannolikt, men det hjälper inte dig.
 
Trist att det strulat för dig, jag har handlat av Cyberphoto under ca 7 år och det har alltid funkat bra, dessutom får man ju godis i paketet :)

Mina erfaremheter av lokala butiker är att de kan vara betydligt struligare än de stora webbutikerna. Köpte efter stor beslutsvånda ett svindyrt firewire audio interface av en lokal handlare, när det sen blev problem efter 1.5 år så var butiken måttligt intresserad av sitt garantiåtagande. Webbutiken som jag valde bort lämnar däremot 3 års garanti utan knorr på allting...
 
Ska väl också tillägga att jag också handlat av CyberPhoto och aldrig haft några problem med dem men som sagt så är det hur de hanterar problem som uppstår en dålig dag som verkligen borde räknas och inte att de mutar en till glädje med en Dajm.

Tycker också som Elmfeldt att det ät bättre att konfrontera företaget direkt. Det kan ju vara ett olycksfall i arbetet och det kan ju vara så att de faktiskt inte "förtjänat" för all den dåliga publicitet som detta ger. Tycker väl att det först efter att de inte rett ut problemet som de förtjänar att hängas ut offentligt.
 
Jo, hade det bara varit EN sak som strulade så hade jag inte postat denna tråd. Men nu fick jag uppleva flera förseningar, flera tillfällen när något skulle skickas "idag" och inte gjordes (detta hände tre gånger), har fått ringa ett antal gånger för att få leveransbesked / kolli ID, har inte fått returfraktsedeln som skulle med, och en väl använd kamera som utbyte. Så det var inte bara nåt liten sak som gick snett här, utan snarare allt.

Har sett så mycket positivt om Cyperphoto här, så tror inte det skadar att nämna dessa problem så man kan se att det inte är 100% nöjda kunder och problemfria ordrar.

När jag snackar med dem imorgon ska jag även föreslå att de kommer hit och kommenterar om de så vill.
 
Paketet

Det är perfekt att bo i Umeå. Hämtar direkt i deras shop och får träffa en riktig människa. Hoppas allt ordnar sig till det bästa och även solen har sina fläckar.
 
Sist jag handlade var från Pixmania. De levererar från Frankrike men har tydligen svenk personal också. De ringde mig faktiskt och kollade att det verkligen var jag som lagt ordern. Det uppskattade jag verkligen. Kändes seriöst. I mitt fall handlade det nästan om 20 000 spänn och jag är glad att ett sådant företag då kollar om det inte är någon annan som beställer och låter mig betala. Ganska stor skillnad mot den samlade taxikåren som utan undantag drar kortet och ber en skriva på. Har de fått kråkan på kvittot så "har de inte gjort något fel" och skiter i resten. Har aldrig varit med om att de krävt legg men handlar man i butiken sker det nästan utan undantag (i de fall man inte kvittar med PIN-kod).
 
Rapport från idag... snackade med Cyberphoto och de har gjort sitt bästa för att reda ut problemen. DP2 var slut på lagret men de har fixat en från något annat ställe de ska skicka ut så fort som möjligt, så förhoppningsvis blir allt löst snart. Inte supernöjd med problemen och förseningarna, men uppskattar att de verkligen vill se till att lösa allt och ha en nöjd kund i slutändan.

Vill inte skriva ner alltför mycket detaljer ang den använda kameran, men verkar som om alla inblandade har haft ren otur.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.