Annons

CS5 plötsligt långsamt på min mac

Produkter
(logga in för att koppla)

benganj

Aktiv medlem
Använder LR 3 och CS5 på en Mac och CS5 har plötsligt blivit långsamt. Speciellt när jag sparar en bild. Har inte ändrat några inställningar vad jag vet. Någon som vet vad jag skall kolla efter?

Har inte provat. Finns det risk att man kastar något som behövs?

Det är för att frigöra mer minne. All historia, urklipp m.m. raderas. Du kan alltså inte ångra tillbaka något, så se till att ha en version av bilden som du är nöjd med sparad.

Men det låter inte som att det är det som är problemet. Prova en P-RAM, gör en omstart av datorn och samtidigt håller du ner tangenterna P-R-Shift-CMD. Låt bootljudet ljuda tre gånger och sedan släpper du tangenterna och låter datorn starta upp.

Har du igång några andra stora program? Själv njuter jag bäst av Aperture med webläsaren avstängd, annars hugger den mycket minne (och jag har 8 Gig)

Självklart är det bästa om man kan stänga av alla andra program när man jobbar med CS5 eller motsvarande. Har också 8 GB ram och det funkar jättebra på en iMac 27". Gissar att webbläsare och mailprogram slöar ner datorn rätt mycket. Ett annat sätt kan ju vara att slänga prefs-filen för det aktuella programmet, hoppas bara att du har sparat en kopia av den när programmet gick som bäst. Kasta den ordinarie och ersätt den isf med reserven. Allt är kvar då.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto