Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CS2 RAW-fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Ni som kör CS2 RAW vad har ni för grundinställningar?

Har ni t ex Auto Adjustment ikryssat vid Image Settings? Detta är det alltid för mig t ex och jag vet inte hur jag kan stänga av detta för samtliga bilder (bara genom att gå in på respektive bild).

Kan man lösa detta på något sätt, dvs stänga av Auto Adjustment? För jag vill ha bilden så "rå" som möjligt och fixa till den själv. Upplever nämligen att Auto Adjusment inte alltid är det bästa....

Tack på förhand!

Mvh
Bosse
 
Kryssa bort alla automatiska rutor, klicka på den runda knappen med pilen längst upp under histogramet vid "Settings" och välj "Save New Camera Raw Defaults" (jag tror att det räcker så, nästa gång behöver du inte kryssa bort något...
 
Hej, och tack för ditt svar.

Nope, funkade inte men jag har lärt mig och leva med det :)

Skälet är att inställningarna som bilden öppnas med är Image Settings och inte Camera Raw (fast det kanske även går att ändra?). Men det är ju bara att ställa om det till Camera Raw Settings och som jag gjort efter din beskrivning.

Tack så mycket!

Mvh
Bosse
 
Testa gå in i Bridge och välj Edit => Preferences => Advanced och "Doubleclick edits camera raw settings in bridge" - då får iallafall jag upp bilden direkt med "Camera raw defaults" som jag tror du vill...
 
Jag har auto i kryssat som standard men brukar dar lite i exp. reglaget för att ljusa upp /mörka ner bilden, gör jag fel eller drar jag i fel regalge för att göra det ovan?

Är det inte så att ACR utgår från bilden såsom den är tagen och drar ner exponeringen för att rädda högdagrar och sedan ljusar upp med intensiteten så att den blir lika ljus som innan?

Så har jag fått för mig att det funkar.

Men ibland verkar ACR få lite fnatt och gör bilden ljusare och ibland för mörk, Har det att göra med att den vill hålla bilden inom histogrammet?
 
Bussmicke skrev:
Jag har auto i kryssat som standard men brukar dar lite i exp. reglaget för att ljusa upp /mörka ner bilden, gör jag fel eller drar jag i fel regalge för att göra det ovan?

Är det inte så att ACR utgår från bilden såsom den är tagen och drar ner exponeringen för att rädda högdagrar och sedan ljusar upp med intensiteten så att den blir lika ljus som innan?

Så har jag fått för mig att det funkar.

Men ibland verkar ACR få lite fnatt och gör bilden ljusare och ibland för mörk, Har det att göra med att den vill hålla bilden inom histogrammet?

Nu pågår det två trådar samtidigt där samma ämne har dykt upp.

Autofunktionen i Camera raw eller annnan rawkonverterare estimera en bild utifrån rawdata. Ibland kan denna estimering bli bra, ibland inte.DVS var vitpunkt respektive svartpunkt skall estimeras till i en bild/motiv.
Ett motiv med givna vit, grå svartpunkter blir oftast bra med autofunktionen. (lättestimerat för uppräkningsprogrammet) Hur sedan kontrastkurvan/tonkurvan kan fördelas väljer du själv i motivet. Dvs var i bilden vill du ha något ljusare eller mörkare

Autofunktionen fungerar därmed väl på vissa motiv, men inte på alla.
Jag använder mig ofta av autofunktionen, i de bilder jag vet har lättestimerade data, får därmed en vägledning om hur rawprogrammet ser på de data som är fångat av sensorn, ibland är denna vägledning bra, ibland får jag frångår jag den helt.
Återigen : det beror på motivet/bilden hur bra autofunktionen fungerar.
 
Senast ändrad:
Først så irriterade jag mig på den automatiska funktionen. Det tog æven ett tag innan jag førstod hur jag skulle bli kvitt alla ikryssningar vid varje bild.

Nær jag tænker på det nu så ser jag att jag faktiskt oftast ønskar alla automatiska instællningar. Nær jag så betraktar bilden kryssar jag bort de som jag så kør "custom" på.
Jag menar att jag på detta sættet både får min egen manuella vilja fram, på samma gång som jag får en smak på hur bilden ser ut i liksom en annan "persons øgon". Enligt mig mycket svårare att brja i andra ænden, dessutom dubbelt så mycket jobb:)

Det skall dock sægas att jag sællan håller med autofunktionen helt och hållet. Har nog aldrig ens hænt. Farligt att køpa det softvaran tycker..


MVH Niclas,
 
Man måste förstå när autofunktionen fungerar. denna bild innehåller givna vitpunkter. Här är skillnaden minimal mellan uppmätt med gråkort, auto och vald vitbalans sol. Även exponeringen är densamma pga motivets art. DVS det finns absolut vitpunkt/svartpunkt i motivet. Denna estimering av var vitt (absolut vitpunkt) skall sättas klarar autofunktionen i alla rawprogram och detta motiv. Om sedan bilden skall ändras vad det gäller tonkurva är en smaksak.Var vitt skall sättas kan även ställas in , själv kör jag ibland med bla 250 250 250 istället för 255 255 255 i rawprogrammet beroende på kamera och för att säkra högdagerteckning.
Mikael
 

Bilagor

  • riktigbild.jpg
    riktigbild.jpg
    22.3 KB · Visningar: 287
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Vilket då
Mikael


Generellt det som føreslås av automatfunktionen.
Men det ær ju inte alls hela værlden då jag ju oavsett justerar manuellt.
Som jag skrivit innan så værderar jag funktionen då det estimerade resultatet ger ett annat perspektiv på filen æn vad jag i utgångslæget ær ute efter.

MVH Niclas,

PS,
Nær jag tidigare anvænde canons eget RAW-hanteringsprogram så justerade jag manuellt (tex bla "Brightness") + & - før att vidga mitt perspektiv på den individuella filens behov och potential utifrån min egen intention.
 
Niclasfoto skrev:
Generellt det som føreslås av automatfunktionen.
Men det ær ju inte alls hela værlden då jag ju oavsett justerar manuellt.
Som jag skrivit innan så værderar jag funktionen då det estimerade resultatet ger ett annat perspektiv på filen æn vad jag i utgångslæget ær ute efter.

MVH Niclas,

PS,
Nær jag tidigare anvænde canons eget RAW-hanteringsprogram så justerade jag manuellt (tex bla "Brightness") + & - før att vidga mitt perspektiv på den individuella filens behov och potential utifrån min egen intention.

Men med ljuhet eller kurvor etc förskuter du bilden till det du vill ha den , auto sätter ändpunkterna i en bild där givna vitpunkter samt svarpunkter finns samt även vitbalans om man vill, menar du att du förskuter ljushet så bilden passar dig? håller du dig då innanför de nivåer som autofunktionen har estimerat fram? Beroende på motiv är estimeringen bra eller mindre bra (vitpunkt, svartpunkt)

Jag tror att flertal inte förstår vad auto estimerade värden är och vilken hjälp man kan få i de bilder autofunktionen fungerar. DVS i vilka parametrar kan man få vägledning. Autofunktionen är baserad på data likväl som en kamera estimerar en jpg fil.

Att utgå från en autofunktion i de bilder det medger betyder inte att du inte kan justera bilden dit du vill ha den. men i vissa fall är autofunktionen en bra vägledning vid snabbt arbete och i de bilder där den fungerar, dvs där det finns givna mätvärden för vitt, grått, svart.
Mikael
 
Senast ändrad:
Självklart så väljer jag selektivt det som passar bilden:)

Om det uttryck jag vill åt ligger bortom estimeringen så har jag absolut inget problem att justera den så.

Som regel så ligger jag inom de nivåer som estimeras..

Jag har varken de ord du använder eller din vida förståelse av denna digitala värld. Jag söker det inte heller direkt aktivt..
Jag utgår sonika ifrån vad jag önskar med bilden och därifrån så accepterar eller justerar jag fram det jag vill så nära rawformatet som möjligt.

Jag tänker (som sagt) precis som du skriver i stycket:) En vägledning som breddar perspektivet.
Jag ser det som en fördel att få denna fördel presenterad redan när jag ser bilden första gången. Sedan så justerar jag det som krävs för mitt uttryck (som ingen automatfunktion förstår). Inte heller handlar det om fel exponering eller vitbalans utan om att jag oavsett grundfilen jobbar mig emot mitt resultat.


MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Självklart så väljer jag selektivt det som passar bilden:)

Om det uttryck jag vill åt ligger bortom estimeringen så har jag absolut inget problem att justera den så.

Som regel så ligger jag inom de nivåer som estimeras.

Jag har varken de ord du använder eller din vida förståelse. Jag söker det inte heller.
Jag utgår sonika ifrån vad jag önskar med bilden och därifrån så accepterar eller justerar jag fram det jag vill så nära rawformatet som möjligt.

Om du förstått mig rätt så är det det du skriver i sista stycket som jag tänker:) En vägledning som breddar perspektivet. Jag ser det som en fördel att få denna fördel presenterad redan när jag ser bilden första gången. Sedan så justerar jag det som krävs för mitt uttryck (som ingen automatfunktion förstår). Inte heller handlar det om fel exponering eller vitbalans utan om att jag oavsett grundfilen jobbar mig emot mitt resultat.


MVH Niclas,

OK
Men för mig som arbetar med bilder och förstår när jag kan ha nytta av autofunktionen- så är den till stor hjälp vid ett snabbt bildflöde.

Mikael
 
macrobild skrev:
OK
Men för mig som arbetar med bilder och förstår när jag har nytta av autofunktionen- så är den till stor hjälp vid ett snabbt bildflöde.

Mikael


Ja, jag säger ju också att den är till stor hjälp för mig. Jag vill inte att du skall missförstå mig där Mikael:)

Bara vi får det vi vill åt i slutändan så..;)

MVH Niclas,
 
Jag tror att du vet skillnaden-men det finns de som tror att i autofunktionen fungerar dåligt eftersom de har dålig erfarenhet av den ,pga av att de inte förstår förutsättningarna, i rätt sammanhang är den guld värd för bra snabbt bildflöde. Dvs där givna kriterier uppfylls i bilden och en snabb/rätt /bra estimering kan ske av programvaran.
Förstår man förutsättningarna så är funktionen bra.
Lika bra som en rätt exponerad och estimerad/uppräknad jpg fil från kameran.
mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.