Annons

CR2 till jpg

Produkter
(logga in för att koppla)

honestcut

Ny medlem
Hallå där.

Min fru och jag tar foton med varsin kamera när vi är ute på resor t.ex.

Jag fotar enbart i CR2 medan hon fotar jpg.

Vid skapandet av jpg från CR2 i Photoshop så skulle jag vilja behålla det datum när kortet är taget och på så sätt enkelt kunna sortera ihop både frugans och mina kort i datum/tidsordning.

Är det möjligt eller kan jag göra på något annat sätt?

Mycket tacksam för svar.
 
Jodå, datum, tid och annat som finns i CR2-filen bevaras även i JPG:s - sån data ligger i ett litet integrerat bihang till själva bilden och kallas för EXIF. Sparar du tex via "Spara som..." och väljer JPG hänger den med. Väljer du "Spara för web" kan det vara annorlunda (tycker jag mig ha läst nånstans - men använder det aldrig själv), men då lär det finnas någon inställning där man kan be att EXIF ska följa med.
 
Tack WFrank men

Det hjälper inte mej när filhanteraren(Windows XP :p) i alla fall ger filen datumet när jag skapade jpg-filen.
Jag kanske behöver "hands on"-hjälp av någon om inte du kan förklara för mej.

Jag har hittat informationen som du pratar om. Den verkar mycket riktigt vara inbäddad i jpg-filen.
 
Om du använder Bridge för att bläddra bland dina bilder så kan du få den att sortera efter vilket datum bilden är skapad. Även så om det är en JPG kopia av bilden ...
 
Högerklicka på kolumen där du har datum, storlek osv. Då kan du klicka i att även datum bilden togs sak visas som en egen kolumn.

Lycka till.....
 
Högerklicka på kolumen där du har datum, storlek osv. Då kan du klicka i att även datum bilden togs sak visas som en egen kolumn.

Ah, visste jag faktiskt inte, använder iofs inte Explorern för att bläddra bland mina bilder. Men tack för den infon, kan vara bra att veta när jag undervisar! : )
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.