Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Copyrighten försvinner vid framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

FrankPluto

Medlem
Var inne på Proffskopias webbplats, som egentligen är en koppling till Fujifilm. Gillar inte tanken på att man kan titta på andra personers allbum och till o med beställa deras kort. Det är ju inte klokt! Vad hände med Copyrighten där? Det verkar tyvärr vara ett vanligt fenomen bland ställen man kan skicka sina digitala kort.

När man väl är inloggad som kund så hittar man inte heller "Allmänna villkor" som borde omhandla detta.

//Frank
 
Hamnar alla bilder offentligt, eller måste man godkänna publiceringen?
Om det sker per automatik så tror jag de kommer förlora många kunder fort. Mina bilder är inte till för att visas för alla.

/Per
 
Jag måste svara att jag inte vet eftersom jag inte vågat använda deras tjänst pga. att jag sett detta. Mina bilder är mina bilder.

Det finns ingen som helst information om detta på deras hemsida. Är det inte krav att man skall kunna läsa deras villkor innan man beställer?

USELT!
 
Hej!

Du måste klicka UR en ruta om du inte vill att bilderna ska vara publika.

Jag använder nu mera bara www.framkalla.com
Otroligt bra, och billigt!!

Har varit trogen kund på proffskopia/scandinavianphotolab men lägger ner det nu

Efterbeställde 4 kopior till min utställning, när jag fick hem dom så var dom MINDRE! trots att jag hade använt exakt samma filer, och framkallat i exakt samma format!.

Efter 5 mail och fortfarande inget svar tröttnade jag på SPL och gick över till framkalla.com



/Adam
 
Hmm, har också haft problem med Proffskopia. Har alltid varit kanonnöjd men nu vet jag inte längre...

Min story är att jag skickade in en rulle dia för framkallning och fick tre rullar tillbaka. 2 rullar från någon annan vilket säker kan hända även den bästa. Slog en pling och fick till svar att jag skulle skicka tillbaka filmerna till mig så skulle jag få kompensation för mina frimärksutlägg + några filmer för att jag var bussig och hörde av mig så att de kunde lösa sitt problem (som dom inte kände till själv då när jag pratade med dom).

Ännu efter 4 månader har jag inte hört något, har ringt en gång efter några veckor och då skulle dom kolla på det. Dessutom har jag mailat ett antal gånger (3-4) utan att få ett livstecken tillbaka.

Tycker det är ganska rimligt att jag får kompensation för mina utlägg som jag fått för att jag var bussig med dom. Jag kommer att vända mig till ett nytt labb bara fotopåsarna är slut.

Hatar företag/personer som inte inser att det är deras kunder som betalar deras löner och vinster!

Även om jag inte varit någon stor kund (kanske 20-40 rullar per år) så har jag varit en stor förespråkare för Proffskopia vilket det nu är slut med.... Förhoppningsvis är det någon som läser det här och inser att det finns bättre förslag... Lite offtopic men kände att det berör Proffskopia...

Svante
 
Den som ordnar upprättelse ska också ha credit för det...

Fick ett samtal från Proffskopia idag där de beklagade att det inte fungerat som det ska. En något dålig förklaring om deras mailkultur men i övrigt ett bra samtal.

Jag har nu blivit utlovad ett antal filmer som kompensation för deras dåliga sätt att hantera ärendet. Tror att de håller vad de lovar denna gång så jag är återigen en nöjd kund hos Proffskopia...

/Svante
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.