Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Content Aware Fill - när kan man använda det?

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Som jag försått så kan man bara använda Content Aware Fill (CAF) när bilden är som bakgrundslager. När jag till exempel arbetar på ett enda lager (som inte är bakgrundslager) så kan jag inte använda CAF. Däremot om jag väljer Flatten Image på lagrena så kan jag plötsligt använda CAF igen.

Har ni några tips på hur man vet när man kan använda CAF? Är det omöjligt att få till detta på ett Smart Object?

Som sagt. Det verkar som att CAF är något man gör sist i bildbehandlingen då man måste välja att slå ihop alla sina lager. Har jag rätt eller fel? Kan man göra på något smartare och enklare sätt?
 
Så som jag vet så kan man använda CAF på alla lager om man använder Edit / Fill.. eller kortkommando shift + F5 :)

Det kan kanske finnas andra inställningar att göra, men så är ett sätt:)

Edit: Med smart objects vet jag tyvärr inte.
 
Så som jag vet så kan man använda CAF på alla lager om man använder Edit / Fill.. eller kortkommando shift + F5 :)

Det kan kanske finnas andra inställningar att göra, men så är ett sätt:)

Edit: Med smart objects vet jag tyvärr inte.
Använder jag snabbkommandot så går det att använda CAF även om alternativet är gråmarkerat i menyn. Konstigt!
 
Just Content Aware Fill finns ju inte i någon meny utan endast i dialogrutan "Fill". :)

När det gäller Smart Objects är detta någonting som vi kanske får se i framtida versioner av Photoshop. Just nu fungerar det precis som vanlig Fill, som vilken färg som helst. Alltså går det inte att använda på Smart Objects. De ville helt enkelt ha ut funktionen först och titta på möjligheterna att göra det icke-destruktivt efteråt.
 
Jag kan inte exakt begränsningarna för CAF, har inte testat det så mycket ännu. Men när det gäller Smart Objects; så kan du ju alltid dubbelklicka på lagret så öppas lagret upp som ett separat dokument. Där kan du använda CAF om du vill ....
 
Jag kan inte exakt begränsningarna för CAF, har inte testat det så mycket ännu. Men när det gäller Smart Objects; så kan du ju alltid dubbelklicka på lagret så öppas lagret upp som ett separat dokument. Där kan du använda CAF om du vill ....
Smart! ;) Men om man använder Camera Raw blir det lite knepigt.
 
Ah ok, nu hänger jag med : ) . Brukar själv inte göra så, utan tar in min RAW filer i PS och sparar sen ut dem som PSD...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.