Annons

Compact Flash till E-300

Produkter
(logga in för att koppla)

Danielbeck84

Aktiv medlem
är det någon som vet hur stort Compact Flash minne man kan ha i olympus E-300?

Funderar på att köpa ett eller två nya & vill ha rätt så stora kort nu.

funderar på att köpa Compact Flash Extreme på 4 eller 8 GB

är det någon som vet eller har erfarenheter om detta.

UDMA

De nyaste kamerorna från Olympus drar nytta av de snabbaste CF-korten av typ UDMA, (write speed 300x).

För den något tidigare generationen kamerahus som E-300 tillhör, är det mer kostnadseffektivt med CF-kort av typen SanDisk Extreme IV (write speed 266x), eller Extreme III (write speed 133x) som har störst minneskapacitet, upp till 16GB.

Jag har inte hört talas om någon Olympus E-System kamera, som inte kunnat använda CF-kort pga hög lagringskapacitet, det skulle iofs. kunna vara gamla E-1:an i så fall. Med FAT32 formatteringen så klarar man ju 2GB-gränsen, vilket alla Olympus-kameror med utbytbar optik och CF-kort klarar.

Själv har jag ett 4GB SanDisk Extreme III i min E-300 och rekommenderar absolut inget långsammare än 133x skrivhastighet till den kameran med sin måttliga RAW-buffer. Till en E-400 med sina stora okomprimerade RAW-filer rekommenderas som jämförelse ett 8GB kort om man fotar i RAW-format. De nya modellerna E-410/E-510/E-3/E-420 har komprimering av RAW-formatet, vilket äntligen medför en hanterbar storlek av .ORF-filerna.

Ref:

Jag har Sandisc III 4 GB i min E-1:a och har läst om folk som använt 8 GB utan problem.
E-300 borde därför minst klara 8 GB, vilket nog är mer än vad som behövs i de flesta fall.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar