Annons

Color mode på D100, Blixt bilder med D100

Produkter
(logga in för att koppla)

jacobk

Avslutat medlemskap
Hej!
Vilket Colormode ska man använda på D100, Vad är egentligen skillnaden?

Sedan använder jag min Blixt SB-25 på min D100. Jag får nästan alltid överexponerade bilder. Är det någon mer som kör med denna blixt och har några tips?

/Jacob

Använd Adobe RGB, den färgrymden är större än sRGB och ger mer färger att labba med.

D100 kräver DX-blixtar för att ge TTL-mätning, mend det kanske du visste? Äldre blixtar funkar bara helt manuellt eller i autoläge med blixtens egen sensor. Det ger ju en ganska grov exponering jämfört med TTL-blixt.

OK, tack för tipsen om Färgrymden!

Jo vet att man måste använda DX-blixtar för att det skall funka med TTL, men även om man kör A-läge så borde väl bilderna bli hyffsat exponerade. Min blev grymt överexp.
Jag testade dessutom med en Sigma Bllixt med D-TTL funktion, då bleb korten underexponerade istället.

Kan det ha och göra med att jag använder Matrix mätning?

/Jacob

Hej

jag vet inte exakt hur din Sb25 fungerar men jag använder min Sb28 på följande sätt.

Slår blixt rakt på;
Kamera i A-läge. Blixt i A-läge. Jag ställer bländaren på blixten och ser vilket omfång blixten har vid satt iso, dvs ex 0.5m-6m. Är mitt motiv inom detta, ok, annars får jag skjuta skalan uppåt genom att minska bländaren på blixten och även på kameran.

Detta fungerar perfekt med i det närmsta perfekt resultat. Det enda man behöver göra är alltså att ställa bländaren på kameran.

Blixt i taket;
Här väljer jag att köra blixten helt manuellt, jag har märkt att iso 200, blixt 1/1 uteffekt eller 1/2 effekt, bländare 5.6-6.7 ger mycket bra resultat. Här krävs dock 1-2 provexponering+histogram kontroll.

Med ovanstående metodik får jag lika fina blixtbilder som min F100 som integrerar med SB28. Sammantaget ger tekniken ovan blixtbilder som blir bättre än den S2PRO jag hade tidigare som accepterade Sb28 och klara mätning med denna blixt.

Med vänlig hälsning
Johan

jimh skrev:
Äldre blixtar funkar bara helt manuellt eller i autoläge med blixtens egen sensor. Det ger ju en ganska grov exponering jämfört med TTL-blixt.

Jag håller inte riktigt med om att det skulle vara så grovt. Om blixten har en inbyggd sensor tycker jag att du bör få en ganska exakt exponering och med hjälp av histogrammet kan du ju öka eller minska den om det behövs.

Själv använder jag en Sunpak blixt som på D100 endast går att köra manuellt på full effekt. Jag tycker inte det är något större problem det heller. Kanske krävs det en eller två testbilder först för att gaffla in rätt bländare men sen blir det bra.

Thomas

Tack Johan och Thomas, för bra svar!!!
Skall testa! Jag tror att SB-25 och SB-28 är ganska lika, så det skall nog funka för mig!

/Jacob

Jag sitter också med en gammal SB-25. Ska jag tolka era inlägg som att det inte finns någon anledning att byta till en DX-blixt den dagen jag går över till digitalt? Det vore tacknämligt.

Går det att enkelt få till bra blixt även om jag använder bouncer?

Jag märker att det finns mycket jag skulle behöva lära mig om blixtfotografering. Finns det några bra sidor som tar upp detta? Gärna med SB-25 som exempel (jag saknar manualen till min...).

Som jag beskrivit några inlägg högre upp så använder jag en Sunpak blixt som på D100 endast går att använda helt manuellt med max ljusstyrka. Till den använder jag oftast en Omni bouncer och det är oftast ganska lätt att bedöma vilken bländare jag behöver ställa in. Ett eller max två testbilder kan sedan behövas för att justera in.

Själv spar jag nog kostnaden för en DX blixt just nu i vart fall.

Thomas F

Hej!
Jag använder Bouncer på min SB-25. Det funkar för mig både på Digitalt och analogt.

Ananlogt funkar SB-25 kanon!
Digitalt är det lite krångligare, men det funkar och blir bra bilder . Vill man ha en enklare lösning på digitalt skall man köpa en DX blixt tror jag!

/Jacob

Hej

ja, inget behov för en dx-blixt... om du besvärar dig att ta 1-2 provexponeringar samt är beredd på att fingra lite på blixten...

jag tycker bestämt att jag får bättre resultat än med min S2 som ju skulle integrera med Sb28.

Mvh
Johan

morberg skrev:
Jag sitter också med en gammal SB-25. Ska jag tolka era inlägg som att det inte finns någon anledning att byta till en DX-blixt den dagen jag går över till digitalt? Det vore tacknämligt.

Hej

vaddå för bouncer.. omni eller något paraply? jag slår nästan aldrig blixten direkt på inomhus utan kör rakt upp i taket med den lilla vita reflektorn rest för att få lite blänk i ögonen.

Omnibouncer är direkt värdelöst om någon frågar mig... dyr, effektreducerade plastbit.

Mvh
Johan

morberg skrev:
Går det att enkelt få till bra blixt även om jag använder bouncer?

Jag märker att det finns mycket jag skulle behöva lära mig om blixtfotografering. Finns det några bra sidor som tar upp detta? Gärna med SB-25 som exempel (jag saknar manualen till min...).

Hej

detta kan naturligtvis skilja mellan blixtar men min Sb28 blev bara reducerad avseende uteffekt - inget bra alls... och 275.- + frakt.....

Mvh
Johan

morberg skrev:
Det är knappt jag vågar erkänna efter den sågningen, men det jag använder i dag är en omnibouncer.

Johan gillar tydligen inte Omni bounce. Själv tycker jag dock att det är ett enkelt hjälpmedel som fungerar hyggligt. Jag fick dessutom med min "gratis" när jag köpte blixten.

Ett tips dock på ett billigt och effektivt alternativ är följande. Klipp till en passande vit pappersbit, helst av lite styvare papper. Inhandla 1 st gummisnodd. Rikta blixten upp i taket och sätt fast pappret med gummisnodden. Pappret hjälper till att vinkla av en del av blixtljuset direkt mot motivet och gör att man slipper mörka skuggor under ögon mm. Ju högre upp man skjuter pappret desto mer ljus reflekteras framåt.

Billigt och enkelt och fungerar riktigt bra.

Se bilden

Thomas F

Bilagor

• blixt.jpg
    blixt.jpg
    38.1 KB · Visningar: 474
Hej

din idé är implementerad i Sb28.... fungerar, precis som du säger, kalas bra!

Mvh
Johan

Fredsson skrev:
Johan gillar tydligen inte Omni bounce. Själv tycker jag dock att det är ett enkelt hjälpmedel som fungerar hyggligt. Jag fick dessutom med min "gratis" när jag köpte blixten.

Ett tips dock på ett billigt och effektivt alternativ är följande. Klipp till en passande vit pappersbit, helst av lite styvare papper. Inhandla 1 st gummisnodd. Rikta blixten upp i taket och sätt fast pappret med gummisnodden. Pappret hjälper till att vinkla av en del av blixtljuset direkt mot motivet och gör att man slipper mörka skuggor under ögon mm. Ju högre upp man skjuter pappret desto mer ljus reflekteras framåt.

Billigt och enkelt och fungerar riktigt bra.

Se bilden

Thomas F

SB-25 har faktiskt detta inbyggt. Det finns en liten utdragbar plastbit i blixtens överkant som ger samma effekt.

Om någon har lite tid över skulle det vara mycket intressant att se vilken skillnad olika inställning av blixten ger på samma motiv:

1. Blixt rakt på
2. Blixt rakt på med Omnibouncer
3. Blixt i taket utan reflektor
4. Blixt i taket med reflektor

Om/när det blir ett digitalt hus kommer jag att testa själv, men det kommer att ta ett tag.

Jag får väl göra att försök att ordna exempelbildern. Jag gjorde ett enkelt motiv som jag fotograferade med 28-105 inställt på ca 75 mm brännvidd. Avstånd till motivet ca 1,2 meter

Bild 1 är tagen med blixt rakt på.

Bilagor

• bild-1.jpg
    bild-1.jpg
    30.9 KB · Visningar: 401
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar