Annons

Clas Ohlssons HardCase väskor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Någon som har koll på denna serie:
http://www.clasohlson.com/se/Väska/Pr314142000

Har precis införskaffat mig ett Sigma 300/2,8 och tänkte att en sådan här väska vore perfekt att förvara och transportera objektivet + eventuellt kamera i vid vissa tillfällen.

Känns som dom verkar prisvärda? Letade lite på Ebay och hade svårt att hitta något som verkade mer prisvärt. Eller någon som hittat?

Är det lätt att skära ut skummet så det blir snyggt för objektivet?
Är det "rätt sorts" skum för kamera/optik (hört att fel sorts skum kan ge beläggning på linserna?)

Några andra tankar / idéer runt detta?

/Jocce

Jag har två stycken sådana väskor från CO. Skummet är av typen "plockskum", alltså skuret i små fyrkanter som man plockar bort för att skräddarsy för utrustningen.

Jag har inte kunnat se att skummet, eller plasten, har påverkat mina fotoprylar. Å andra sidan har jag en hel drös med olika väskor, ryggsäckar, remmar, fästen m.m. som jag använder beroende på hur jag ska resa (bil, mc, cykel etc) och vad/hur jag ska fotografera. Detta innebär att mina pryttlar inte ligger i CO-väskorna konstant.

Eftersom jag inte heller vet OM något påverkar grejorna negativt så undviker jag alltså "långtidsförvaring" i dessa väskor.

För övrigt fungerar de utmärkt och ger ett bra skydd. Den enda lilla nackdelen är att spännena kan vara lite tröga att öppna och stänga. Förmodligen går det att förbättra och justera genom att slipa försiktigt med lite fint sandpapper.

Har de andra vanliga väskorna med plockskum från CO. Jag körde dom i tvättmaskinen och sedan i torktumlaren. Innan proceduren så luktade som plast/kemikalier/fabrik. Nu är det luktfria. Långtidsförvara mina saker där utanproblem.

/Stefan

Mjukgörarna

Har de andra vanliga väskorna med plockskum från CO. Jag körde dom i tvättmaskinen och sedan i torktumlaren. Innan proceduren så luktade som plast/kemikalier/fabrik. Nu är det luktfria. Långtidsförvara mina saker där utanproblem.

/Stefan

Det är mjukgörarna (ftalater) som alla plaster innehåller som kan vara ett problem. De tvättar du inte bort. De avdunstar mycket långsamt så att plasten håller sig mjuk under lång tid. Efter 15-20 år blir plasterna spröda eftersom ftalaterna avdunstat. Om de är ett problem för optiken vet jag inte man man skall nog vara försiktig av just den anledningen - man vet inte. Förvara inte objektiven i en sluten väska under lång tid så minskar du risken för problem.

Det är mjukgörarna (ftalater) som alla plaster innehåller som kan vara ett problem. De tvättar du inte bort. De avdunstar mycket långsamt så att plasten håller sig mjuk under lång tid. Efter 15-20 år blir plasterna spröda eftersom ftalaterna avdunstat. Om de är ett problem för optiken vet jag inte man man skall nog vara försiktig av just den anledningen - man vet inte. Förvara inte objektiven i en sluten väska under lång tid så minskar du risken för problem.

De förvara en längre tid, men väskorna öppnas nog minst 1 g/vecka för att plocka fram diverse utrustning. Så den luftas då och då. Det är inte arkivering det gäller. Då får man nog köpa riktigt specialgrejer och speciell atmosfär.

/Stefan

Jag köpte en sån clasohlsonväska för ett tag sedan.
Skummet i min väska var otroligt sprött och går nästan sönder bara man tittar på det (kanske aningen överdrivet, men det var väldigt stor skillnad jämfört med kvaliten på skummet hos t.ex. en peli)

Har inte använt den i praktiskt bruk ännu så jag vågar inte säga hur bra den funkar i övrigt (hur bra den tål vatten o.s.v.)

Vi använde den där serien väskor professionellt i 6-7 år, mer än 100 olika exemplar. Inget har någonsin krånglat eller gått sönder.
Låsen är lite trögare att öppna än t.ex. de som sitter på Pelicase eller Stormcase.
Plockskummet kan ha en tendens till att sitta fast lite dåligt i sig själv.

Mycket prisvärt skulle jag vilja säga.

Om alla plaster avger ftalater och ev påverkar optik. Hur fungerar det då med objektiven som delvis eller helt är tillverkade i plast?

Mjukgörare

Om alla plaster avger ftalater och ev påverkar optik. Hur fungerar det då med objektiven som delvis eller helt är tillverkade i plast?

Plast är i grunden hårda och spröda. Ju mjukare de skall vara desto mer mjukgörare tillsätts. Hårda plaster innehåller därför mycket mindre mjukgörare, kanske inte någon alls. Dessutom finns det många sorters plaster och kanske är objektiven tillverkade av plast utan mjukgörare. Plast står ju för Plastic och det är en egenskap, ingen särskild typ av ämne.

Som Sven skriver här så avger många plaster mjukgörare som sedan kan kondensera på andra ytor. Det mest påfallande är ju den "trafikfilm" man får på insidan av bilrutor. Det utgörs till stora delar av ftalater som avdunstat från bilens plastinredning. Ftalatkondensat är ju kladdig och är svårt att få bort utan att t ex skada en antireflexbehandlad frontlins. Hårda plaster innehåller troligen mindre mjukgörare. Härdplaster i regel inga mjukgörare (de objektiv du refererar till har nog dock termoplast och inte härdplast).

/Roger

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar