Annons

Chimping!

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar inte vara så het debatt i Sverige om det här... Jag fick en på film i går :)
 

Bilagor

  • chimp.jpg
    chimp.jpg
    45.2 KB · Visningar: 1,128
hmmm vi får nog brainstorma lite i det ämnet =)

Det dinns dom i vår Värld som har alldeles för lite att göra då man gör en film som denna *ASG*
 
Vad jag har hört så var väl digitalkameran gjord för det där? Visst, jag gillar det inte heller. Men det lär ju endå vara ok om den nu är gjord för det... Eller?
 
Förstår inte problemet riktigt, vad är fel?
Ja förutom att det "äldre" gardet av fotografer är lite negativ mot ny teknik? =)
Och såklart att man kan gå miste om bra bilder om man stirrar för mkt i lcd´n istället för på banan.
 
Det finns ett ord för det på svenska.
Enligt Göran Segelholm (i hans utomordentliga bok Fånga Bilden) så kommer det från när några fotografer satt och tittade på bilderna på LCDn och några kollegor sa att de liknade nyfikna Schimpanser. Alltså heter det samma sak på svenska bara att det stavas "Schimpa" :)

Är för övrigt ett måste när man fotograferar konserter.

Schimp on!
 
Jag chimpar en del själv, men det gäller att göra det vid rätt tillfälle så man inte missar något.
Det var värre förr när man skulle byta film hela tiden, tycker jag.
 
Jag chimpar ibland...

Men det är för att kolla på detta:
 

Bilagor

  • chimp.jpg
    chimp.jpg
    10.9 KB · Visningar: 915
Ja precis. Ibland kan det ju vara bra. Tex då motivet "står still" typ konserter och landskap. Men vid sport gäller det att kika i gluggen peppra bilder och följa med så gott det går. Ungefär :) SAEn är det naturligtvis bra att amn kan se högdalar och liknande efter amn har fotat. Varför inte klaga på dom som inte "schimpar" vid tex landskap etc...?
 
Men chimping var väl i första hand en mer negativ term för dom som inte direkt bara kollar exponeringen lite snabbt eller kollar att dom inte gjorde en rejäl tabbe, utan faktiskt kollar på bilderna för att beskåda dom i egensyfte, visa andra, etc.
 
Jo. Jag tror nog alla mår bra av att kolla så att exponeringen vart rätt och liknande. Men bra bilder gömer sig inte i lcd:n utan i sökaren... Det har ju hänt att man tror att man har en rätt inställd kamera men inte, och därefter tagit en massa kort som inte gick att rädda. Då borde man ha kollat en gång i lcd:n istället...
 
Ok.. missförstod lite vad chimping betydde :)

Dock händer det att när man fotar personer så vill de se "om de blev bra på kort" så då visar man ju...... minnes-kortet ;-)
okej... sen vill de också se bilden på skärmen.
Speciellt barn är väldans intresserade av att kolla hur dom ser ut i pixlar...

Jag låter heltenkelt andra chimpa *ler*
 
Hur är det då på de kameror där man helatiden ser bilden på en lcd skärm... realtime chimping? *skratt*
 
Hejsan, väcker denna tråd till liv igen, Bildradion med Göran Segerholm hade en bildprofil man kunde ladda ner till sin kamera som gör förhandsvisningen grå i kameran, den zip-filen på hans sida går inte ladda ner längre, någon som vet hur man få till samma funktion eller var man kan ladda ner en liknande bildprofil?
Tack!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.