Annons

Canvas som ser ut som Canvas

Produkter
(logga in för att koppla)

Loopen

Ny medlem
Jag har letat efter något lab som gör snygga Canvas. Många av de jag sett ser ut som plastfilm och inte Canvas. Jag vill ha det däringa tygkänslan med snygg struktur.

Det verkar nästan som att bara för att det är vikt runt en ram så är det Canvas.

Tips mottages taksamt.

//Kim
 
Om du är ute efter lite mer exklusiv canvas finns det riktigt bra pigment-inkjetcanvas att printa på, men trådtätheten brukar vara tätare än målarduk, så den har är lite mindre struktur.

Den traditionella varianten är ett fotopapper som man präglar fast på en bomulls/linneväv för strukturen. Sedan laminerar man den för hållbarhet, eftersom det inte är någon idé att glasa in en canvas.

Om du vill undvika den plastiga kvalitén på canvas så ska du inte kolla efter sublimerade/uv/latex eller digitaltryck som väldigt ofta inte håller samma fotografiska kvalité som inkjetcanvas och traditionell fotopapper-canvas gör.

Jag har letat efter något lab som gör snygga Canvas. Många av de jag sett ser ut som plastfilm och inte Canvas. Jag vill ha det däringa tygkänslan med snygg struktur.

Det verkar nästan som att bara för att det är vikt runt en ram så är det Canvas.

Tips mottages taksamt.

//Kim
 
Jag har letat efter något lab som gör snygga Canvas. Många av de jag sett ser ut som plastfilm och inte Canvas. Jag vill ha det däringa tygkänslan med snygg struktur.

Det verkar nästan som att bara för att det är vikt runt en ram så är det Canvas.

Tips mottages taksamt.

//Kim

proformat.se gör enligt mig de bästa canvasen och de har fått bäst i test flera år på rad. Jag beställer ca 30 canvas per år av dem och är super nöjd.
 
Om du är ute efter lite mer exklusiv canvas finns det riktigt bra pigment-inkjetcanvas att printa på, men trådtätheten brukar vara tätare än målarduk, så den har är lite mindre struktur.

Den traditionella varianten är ett fotopapper som man präglar fast på en bomulls/linneväv för strukturen. Sedan laminerar man den för hållbarhet, eftersom det inte är någon idé att glasa in en canvas.

Om du vill undvika den plastiga kvalitén på canvas så ska du inte kolla efter sublimerade/uv/latex eller digitaltryck som väldigt ofta inte håller samma fotografiska kvalité som inkjetcanvas och traditionell fotopapper-canvas gör.

Njae.. Alltså, jag har importerat och sålt all typ av printmedia (däribland canvas) för storformatsskrivare i ca 15 års tid. Sublimering, UV, Latex etc är bara olika typer av bläcktekniker och är alltså "inkjet" (dvs bläckstråleteknik) det med. Det finns bra canvas med fin "riktig målarduksstruktur" oavsett teknik. Sen ger bläcket beroende på teknik olika glans när det väl hamnar på canvasen och det finns en mängd olika typer av canvas med olika tjocklek, struktur, matt, semigloss etc.
De vanligaste teknikerna för utskrifter i stora format är dock vattenbaserad inkjet (Dye eller pigmentbaserat bläck) eller solventbaserad inkjet (lösningsmedelsbaserat bläck). Det viktiga är att du ber ditt "lab" eller utskriftsfirma att visa dig prover på de canvasväver som de kan producera på och hur de ser ut. Behöver du tips på bra företag som printar i stora format så kontakta mig. Lycka till! /Mattias
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.