Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons L-serie vädertätad eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric

Aktiv medlem
Sitter med ett antal nyinköpta L-gluggar och undrar huruvida de är vädertädade eller inte? Informationen verkar variera beroende på var man läser. På vissa ställen står det att L-objektiv är säkrade och på andra ställen får jag uppfattningen om att det beror på vilken modell. Själv har jag objektiven 35mm f1.4, 50mm f1.2 och 135mm f2.0

Tacksam för om någon kan hjälpa till.
Ha en trevlig söndag!

Det varierar om L-objektiven är tätade. Lättast är att se om det sitter en gummitätning vid fästet mot kameran.

/ Kalle

Sitter med ett antal nyinköpta L-gluggar och undrar huruvida de är vädertädade eller inte? Informationen verkar variera beroende på var man läser. På vissa ställen står det att L-objektiv är säkrade och på andra ställen får jag uppfattningen om att det beror på vilken modell. Själv har jag objektiven 35mm f1.4, 50mm f1.2 och 135mm f2.0

Tacksam för om någon kan hjälpa till.
Ha en trevlig söndag!

Det beror på vilken modell det är, alla L-objektiv är inte vädertätade. Av de objektiv du listar ovan så är bara 50 1.2 vädertätad. Det kan man se på den lilla gummiring som sitter runt bajonetten och som då saknas på 135 och 35.

Sedan finns ett tillägg i instruktionen att viss optik som uppges damm och skyddad mot vattenstänk måste kompletteras med ett försättsfilter för att skyddet skall gälla.

Tycker att graden av skydd är mycket vag och man saknar någon form av normöverenstämmelse.
Gissar att skyddet skulle få en låg IP-klassning vid ett test medan ett proffshus skulle få en betydligt högre.

Har ett gammalt Nikon kit-objektiv, AF-S Nikkor 18-70mm 3,5-4,5G ED som kom med D70.
Det har en gummitätning vid bajonetten men direkt ingen annan tätning. Men det är Nikon och inte Canon;)

Finns mycket fin och instruktiv information över hur flera tillverkares vädertätade produkter ser ut i detalj
med mängder av o-ringar och gummipackningar. Speciellt Olympus och Pentax är duktiga på denna info.
Jag saknar denna information när det gäller Canons optik då det borde ge en bra uppfattning om hur bra skyddet verkligen är. Någon som vet?

/Stephan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar